Het nieuws komt van de Financial Times, dat schrijft dat ingevoerde elektrische wagens uit China de lastige gewoonte hebben om zich op te stapelen in de grote Europese havens, waardoor die stilaan veranderen in enorme parkeerterreinen. Waarom? Simpelweg ombat de constructeurs en distributeurs te maken hebben met een terugval in de verkoop en met logistieke problemen, onder meer door een gebrek aan vrachtwagenchauffeurs. Sommige constructeurs gaan zelfs zo ver dat ze afleverslots reserveren zonder stil te staan bij het transport tussen de haven en de invoerders of de dealers.

In de haven van Antwerpen-Brugge legt het artikel uit dat "autoverdelers de parkings van de haven steeds meer gebruiken als depots. In plaats van auto's te stockeren bij de dealers, halen ze ze op bij de autoterminal van de haven". Verder wordt er gezegd dat "alle grote autohavens" met soortgelijke problemen te maken hebben. De auto-industrie legt van haar kant uit dat de Chinese constructeurs hun wagens niet zo snel als verhoopt kunnen verkopen in Europa, wat grotendeels heeft bijgedragen aan de opstopping in de grote Europese havens.

Logistieke hoofdbrekens

Sommige elektrische wagens van Chinese merken staan al tot 18 maanden stil in de Europese havens, waardoor de havenautoriteiten aan invoerders een bewijs van verder transport zijn beginnen vragen. Bij de Chinese constructeurs heeft Cui Dongshu, secretaris-generaal van de China Passenger Car Association, verklaard dat "het binnenlandse transport op de Europese markten moeilijk is geworden voor Chinese elektrische automerken". Heel wat Chinese groepen proberen vanuit het niets een aanwezigheid op te zetten in Europa, waardoor ze geconfronteerd worden met grote logistieke uitdagingen. Als nieuwkomers op de markt hebben ze het moeilijk om transportbedrijven te vinden die voorrang kunnen geven aan hun producten. Deze bedrijven geven liever de voorkeur aan vaste klanten zoals Tesla.

Tenslotte heeft deze situatie ook grote gevolgen voor de schepen die de auto's in de Europese havens moeten lossen. United European Car Carriers, een bedrijf gespecialiseerd in het vervoer van nieuwe auto's per schip, vertelt dat het regelmatig te maken heeft met "veel frustrerende ervaringen", waarbij de schepen vertraging oplopen in de Italiaanse haven van Livorno en de Griekse haven van Piraeus door de stampvolle terminals. Problemen die nog verergerd worden door de omleiding van schepen naar de Atlantische Oceaan door de aanvallen in de Rode Zee, waardoor de reistijden van de betrokken schepen aanzienlijk langer zijn geworden...