Jean-Francois Christiaens

11 OKT 2019

De CO2‑normen luiden de doodsklok voor de stadsauto, en dat is absurd

De steeds striktere CO2-normen dreigen een heel segment uit de autosector van de kaart te vegen: dat van de stadsauto’s, die eigenlijk het lichtst van al zijn. Absurd?

Het is geen geheim dat heel wat constructeurs van plan zijn om niet langer stadswagens te bouwen, zoals bijvoorbeeld Ford met zijn Ka+. Om klaarheid te scheppen hebben onze collega’s van AutoExpress een klein onderzoek naar het onderwerp ingesteld tijdens het jongste salon van Frankfurt.

Diverse leiders gaven toe dat de steeds striktere normen de prijs van auto’s zouden opdrijven, waardoor de levensvatbaarheid van stadswagens in het gedrang komt. Ter herinnering: tegen eind 2020 gaat Europa autobouwers boetes opleggen voor elke verkochte auto als hun gemiddelde CO2-uitstoot boven de 95 g/km komt. De boetes voor wie de norm niet haalt zijn zeer hoog.

Paradoxaal gevolg

Paradoxaal genoeg zal de sector van de kleine stadsauto’s het hardst te lijden hebben onder deze regel. Zoals PSA-baas Carlos Tavares uitlegde aan onze Britse collega’s: “Als je kijkt naar de manier waarop deze CO2-regeling is uitgedacht, dan begrijp je dat de regels strenger zijn voor kleinere auto’s”. Hij gaat verder: “Alle modellen uit het A-segment dreigen te verdwijnen, want daar valt geen geld meer mee te verdienen”. Luca de Meo, CEO van Seat, zegt iets gelijkaardig: “Het is absurd […] Je zou er hybride technologie in moeten steken, waardoor ze onbetaalbaar worden”.
Advertentie
Advertentie
Advertentie