Bert Troubleyn

29 MEI 2020

De dodelijkste auto van de VS is een Europese bestseller

Het Amerikaanse verkeersveiligheidsinstituut IIHS rekende uit hoeveel mensen het leven laten na een ongeval aan boord van elk automodel. De meest dodelijke auto van de VS is een bij ons heel populaire veelzijdige stadsauto.

Elke drie jaar berekent het Insurance Institute for Highway Safety hoeveel mensen het leven lieten aan boord van een personenwagen en maakt het een klassement op per model. De meest recente lijst is zopas gepubliceerd en bestrijkt de jaren 2015 tot en met 2018. Het IIHS gebruikt een opvallende berekeningswijze: het bekijkt hoeveel mensen het leven lieten aan boord van een model per miljoen voertuigjaar. Voertuigjaren zijn dus het product van het aantal verkochte exemplaren met de leeftijd van elk exemplaar. De auto waarin van 2015 tot 2018 het vaakst iemand het leven liet was de… Ford Fiesta, met een sterftegraad van 141 doden per miljoen voertuigjaren. Hij wordt gevolgd door de Hyundai Accent (verwant aan onze i30) met 116 doden. Op de vijfde plaats staat nog een populaire Europese auto: de Fiat 500 (95 doden per miljoen voertuigjaren). Aan het andere uiterste van het spectrum staan grote SUV’s en pick-ups zoals de GMC Yukon XL 1500, de Infinti QX60, de Range Rover Evoque, de Porsche Cayenne en de Lexus NX. In geen enkele van die modellen viel ook maar 1 overlijden te betreuren.

Laat deze lijst echter geen leidraad zijn om te besluiten dat de ene auto veiliger is dan de andere. Een Ford Fiesta zal vaker in de stad rijden, waar meer ongevallen gebeuren, terwijl een grote pick-up eerder op verlaten plattelandswegen slentert. De Nissan Leaf haalde een heel goede score (5 doden per miljoen voertuigjaren), maar dat komt waarschijnlijk vooral omdat met dit model vooral korte afstanden worden gereden. En omgekeerd ligt de heel belabberde score van de Ford Mustang (81 doden per miljoen voertuigjaren) waarschijnlijk meer aan het soort bestuurders dat dit model in de VS aantrekt.
Advertentie
Advertentie
Advertentie