Wim Bervoets

21 APR 2016

Dieselgate: fraude begon al in 1999

Het Dieselgate-schandaal bij Volkswagen is nog niet aan zijn einde toe. Onlangs doken er berichten op dat de oorspronkelijke plannen voor de fraudesoftware niet bij VW begonnen, maar bij… Audi.

Omdat de uitstootnormen alsmaar strenger werden, bedachten de ingenieurs bij Audi manieren om ze te kunnen omzeilen. Het gebruik van sjoemelsoftware was een van de mogelijkheden. En dat bedachten de Duitse ingenieurs al in… 1999.

Akoestisch

De software, die bij uitstoottests bepaalde functies uitschakelt, werd door Audi de “akoestische modus” genoemd, of de “akoestische functie”. Maar in Ingolstadt besloten ze de software uiteindelijk niet toe te passen, en ze verdween in de vergeethoek. Zes jaar later, in 2005, ontdekten ingenieurs van Volkswagen het bestaan van de Audi-software, en pasten ze die toe op VW-motoren.

Hoe de VW-ingenieurs precies op de hoogte geraakten van het bestaan van de software, is niet bekend. Al waren er in die tijd wel veel Audi-werknemers die naar VW overstapten. De nieuwe informatie spreekt eerdere uitspraken van Volkswagen tegen dat alleen VW verantwoordelijk was voor de sjoemelsoftware.

Advertentie
Advertentie
Advertentie