François Piette

20 AUG 2010

Dossier: tien auto’s voor diehards

Stel je even voor: rijcomfort is een vorm van decadentie die het menselijke ras verzwakt. Om je te verplaatsen, heb je helemaal geen klimaatregeling of een armada aan elektronische rijhulpen nodig die al het werk voor jou opknappen. Je bent viriel en gespierd en houdt wel van het betere stuurwerk. Als je jezelfherkent in deze korte beschrijving, dan is de kans groot dat je in het volgende rijtje jouw gading vindt.

Volledig willekeurig verzamelden wij tien auto die alleen voor de diehards bestemd zijn. Rijplezier, rijplezier en nog eens rijplezier, dat is het sleutelwoord.

1. Ariel Atom V8: kernkop

500 pk voor amper 500 kilo! Kortom, hou je maar stevig vast. Ariel gaat dwars tegen elke vorm van politiek correctheid en verkondigt een duidelijke boodschap: rij snel en amuseer je. De Atom is puur gericht op rijplezier en heeft letterlijk niet veel om het lijf: een buizenchassis, twee stoelen, een stuur, vier wielen en een beresterke V8 met 500 pk in de rug. Wat wil je nog meer? Van dit kleinood worden maar 25 exemplaren gebouwd en die zijn allemaal goed voor een spurt van 0 naar 100 km/u in 2,5 seconden. Woeha!

2. Caterham R500 Superlight: radicaal

De Caterham is minder radicaal dan de Ariel Atom (alles is relatief), maar authentieker. Hij is de rechtstreekse erfgenaam van de Lotus Seven en neemt daar ook de looks van over. Deze versie wordt aangedreven door een Cosworth-viercilinder die 263 pk levert bij 8.500 tr/min. Een motor met een ‘puntig’ karakter, maar die de auto wel al na 3 seconden 100 km/u snel maakt. Met een gewicht van maar 490 kg lijkt deze brok dynamiet erg wild, maar de constructeur doet een kleine toegeving door in optie een antislipsysteem te voorzien.

3. Dodge Viper SRT-10 : nu of nooit

Als waardige afstammeling van de AC Cobra rust de Dodge Viper SRT-10 op een degelijk en stevig onderstel. Onder de motorkap brult de 8,4-liter V10 de longen uit zijn lijf. Hij stuurt 600 pk naar de achterwielen. Politiek helemaal incorrect, maar wat een sensatie. Elektronische rijhulpen zijn hier immers ver te zoeken. Wie interesse heeft, moet zich wel haasten: de laatste exemplaren lopen nu van de band.

4. Donkervoort D8 GT: gesloten roadster

Donkervoort heeft naam gemaakt door net als Caterham replica’s van de Lotus Seven te bouwen. De D8 GT wijkt wel af van het origineel, want de Nederlanders monteerden een vast dak. Die twintig kilogram extra is niet van die aard dat de prestaties sterk verminderen. Met drie vermogensversies van 180 tot 270 pk kun je maar beter over een gevoelige rechtervoet beschikken, anders riskeer je om ter plaatse te blijven staan. Voor liefhebbers van het concept die liever niet met de haren in de wind rijden.

5. Ferrari 599 GTO : collector’s item

Dit is de krachtigste (670 pk) en snelste Ferrari ooit. Met zo’n naam (GTO) stuurt deze Ferrari zich rechtstreeks in het godendom van de supercars. Hij werd ontwikkeld op basis van de 599XX, een echte circuitwagen. De GTO is eigenlijk niets meer dan een variant die gehomologeerd is voor de openbare weg. Volgens enkele van onze collega’s die met de 599 GTO mochten rijden, is dit mogelijk de meest complete sportwagen ooit. Bij het horen van de lyrische V12 schieten bij de liefhebbers de tranen in de ogen. Tranen van vreugde, welteverstaan.

6. Jeep Wrangler : niet weg te denken

Zoek geen sportiviteit bij de Wrangler: dit is een alleskunner die geen krimp geeft als je hem over de meest onherbergzame paden jaagt. In die optiek kan de concurrentie hem net zo min onttronen als de Land Rover Defender. Uiteraard moet je heel wat aan comfort inboeten en lange ritten zijn niet aan hem besteed. Maar wat maakt het uit, deze Lego-blok komt overal doorheen en verandert in een handomdraai van uiterlijk. De mechaniek is rudimentair, maar heeft zijn robuustheid bewezen.

7. Land Rover Defender: referentie

Net als zijn Amerikaanse tegenhanger, de Wrangler, is de Defender een instituut op zich. Hij voelt zich beter thuis in de woestijn dan op de E40 en verorbert obstakels alsof het zoete broodjes zijn. Terwijl de eerste versie tot een heus collector’s item is uitgegroeid, kun je beter een beroep doen op de laatste versies als je een betrouwbaar werkpaard zoekt. Hij ziet er trouwens nog altijd even rustiek uit.

8. Lotus Exige: licht en krachtig

Gewicht is de grootste vijand, een beroemde wijsheid die te vaak genegeerd wordt. Hedendaagse auto’s worden alsmaar zwaarder. Lotus keert terug naar de essentie van de sportwagen en voorziet de lichte Exige van een kleine motor met een meer dan behoorlijke 260 pk. De elektronica is er niet om onder het mom van veiligheid het rijplezier te vergallen, maar net om de efficiëntie nog te verbeteren. En de wegligging? Mmmmm… Meer moeten we daar niet over zeggen.

9. Morgan 4/4: klassiek

De 4/4 is wellicht de meest pure auto van alle Morgans. Het houten chassis stamt nog uit de oertijd en wekt toch ongelooflijke sensaties op. Het grote voordeel van dit rustiek onderstel is een bijzondere rij-ervaring, al bij de eerste meters en lage snelheden. Voeg daar nog een lijn uit de jaren vijftig, wat Brits flegma, een beperkt comfort en een ambachtelijke constructie aan toe en je hebt een echte klassieker. Maar dan eentje zonder de problemen van een oldtimer.

10. Porsche 911 GT2 RS: alleen voor bestuurders met een groot hart

De Porsche 911 heeft nooit bekend gestaan voor een gemakkelijke besturing. De GT2 is dan ook nog eens een de meest extreme versie, die je nooit in handen mag geven van een jonge knaap die net zijn rijbewijs heeft gehaald. Met 620 pk alleen op de achterwielen kun je maar beter de nodige stuurmanskunsten en ervaring voorleggen vooraleer je dit monster naar de limiet drijft. Voel je je toch geroepen? Controleer dan toch even je bankrekening: de prijs ligt namelijk ver boven 200.000 euro…
 

Advertentie
Advertentie
Advertentie