Bruno Wouters

4 OKT 2010

Speeltijd

Constructeurs die een plaatsje willen veroveren op de wereldmarkt brengen van hun modellen verschillende versies op de markt om zoveel mogelijk potentiële klanten te overtuigen. Ook het befaamde Ducati is geen uitzondering op de regel. Eigenlijk is het zelfs wat verrassend dat we twee jaar hebben moeten wachten op een lichtere kleinere versie van de atypische Hypermotard 1100.

Eigenlijk verdiende de extreme maar te dure Hypermotard een lagere instapprijs. En ook al zijn ze op het eerste zicht zo goed als identie, toch is de HM 796 geen afkooksel van de Hypermotard. Ducati monteerde een aangepaste verse van het 696 motorblok met onderdelen van de 848 en beperkte zo het gewicht tegenover de 696 die ook in de Monster ligt. Tegenover de HM 1100 is dit model liefst twaalf kilo lichter. In totaal weegt de HM 796 167 kilo, terwijl de motor 81 pk en een koppel van 75,5 Nm levert. Het prijskaartje van het basismodel bedraagt 9.100 euro. Op papier een meer dan aantrekkelijk aanbod. Onze Hypermotard was een mat zwart model. Buiten de gele veer dan de schokdemper, het witte Ducati logo en enkele metaalkleurige onderdelen was hij volledig zwart. Een geslaagde combinatie voor deze lichte en compacte motor.

Vleier
 
Een blik op de HM 796 maakt meteen duidelijk dat deze Ducati geen concurrent zal worden van de XJ6, de Bandit of de CBF 600 … . Maar op de lijst van toebehoren vonden we toch een bagagedrager en enkele andere opbergmogelijkheden. Niet voldoende om er een echte commuter van te maken, maar wel praktisch. Een detail dat heel wat impact heeft op de look van dit model, zijn de volledig geïntegreerde en inklapbare achteruitkijkspiegels. Vooral ingeklapt zijn ze heel stijlvol, maar in de file zijn ze dan weer alles behalve praktisch . Ducati heeft ingezien dat dit niet de ideale oplossing was en voorziet in optie een set minder sexy maar functionelere spiegels. Voor een instapmodel (alles is relatief!), is Ducati heel ver gegaan. Het remsysteem doet beroep op twee halfzwevende remschijven met Brembo klauwen met vier pistons en zelfs het dashboard iverschilt in haast niets van dat van de Streetfighter. Deze “kleine” Ducati zal het ego van zijn eigenaar ongetwijfeld strelen.

Leuk

Aan het stuur van de HM 796 wordt onze eerste indruk bevestigd: de afwerking is verzorgd en de afmetingen zijn doordacht. De “trail” zithouding, met breed stuur en lang zadel, valt enorm mee. Het zadelhoogte bedraagt 825 mm, maar kan in optie lager gezet worden waardoor de HM 796 voor iedereen toegankelijk tis. Van bij de eerste meters aan het stuur van deze Ducati ligt deze HM uitstekend, zolang die spiegels maar ingeklapt zijn. De motor is levendig zonder agressief te zijn en herneemt gewillig vanaf 2.500 tr/min. De hydraulisch bediende koppeling, tot voor kort niet echt de specialiteit van de Italiaanse constructeur, laat zich vlot en zacht bedienen. Ondanks een draaicirkel van een vrachtwagen hebben we ook in de stad heel wat plezier beleefd aan deze motor. Een korte rit op de snelweg (in de regen) maakte echter meteen duidelijk dat een Hypermotard daar niet echt op zijn plaats is.

Beperkt gebruik

We zochten dus snel de kleinere wegen op en het werd opnieuw een verrassende en ontspannende rit. We hadden niet verwacht om ooit met een Ducati een tourritje te maken, maar de soepele instelling van de ophanging maken er een heel comfortabele motor van. Misschien zelf iets te soepel want bij sportieve rijstijl komt hij snel aan zijn limieten.

De motor verdient ook een extra vermelding. Hij is zeker niet explosief of agressief, maar beschikt over een ruim koppel in de middenregionen. Samen met de soepele ophanging maakt dat van hem een heel toegankelijke motor die zelfs de beginner zal behagen. Voeg daar nog de erg goede achterrem en de soepele koppeling aan toe en je kent zowat alle sterke troeven van deze Ducati. De Italiaanse constructeur brengt met de HM 796 een niet echt praktische motor op de markt, maar die laat zich uitzonderlijk vlot en aangenaam rijden. En dat bovendien met de stijl en het prestige dat we van Ducati gewoon zijn.
 

Advertentie
Advertentie
Advertentie