François Piette

15 JAN 2012

Edito salon: op zoek naar het plezier van de auto

Een hele opdracht! Laten we even serieus zijn: veel merken maken tegenwoordig van rijplezier hun speerpunt. Maar is daar ook echt sprake van achter het stuur? Mobiliteit is vandaag een vaag begrip geworden dat onvermijdelijk bestaat uit tijdverlies in files. Kunnen we, in de context van automobiliteit, nog spreken van rijplezier? Een vraag die we moeten stellen in deze salonperiode.

Vermijd de hoofdwegen

Om rijplezier te beleven achter het stuur moet de auto uiteraard in beweging zijn. Vermijd dus de hoofdwegen, die gevoelig zijn voor opstoppingen, en richt je volledig op de kleine, verlaten wegen. Het lijkt misschien vreemd, maar België telt er heel wat. Kijk maar eens naar onze roadbooks om je daarvan te overtuigen.

Des te beter als er ook bochten zijn! Dan ben je tenminste geconcentreerd op je rijgedrag en zit je aan de radio of de klimaatregeling te prutsen. Dat is precies waar het hier om gaat: auto’s zijn tegenwoordig overladen met gadgets die je aandacht durven af te leiden. Concentreer je dus op de weg voor je, de snelheid en de pedalen en vergeet niet om ver vooruit te kijken en soepel te rijden door naar je auto te luisteren.

Keuze van de auto

Het valt niet te ontkennen, sommige auto’s zijn meer de moeite waard om te besturen dan andere. Maar laten we vooroordelen van de tafel vegen: een actuele sportwagen is vaak frustrerend. Hun prestaties stemmen helemaal niet overeen met ons wegennet en om de snelheidsbeperkingen te respecteren heb je vaak de indruk in slow motion te rijden. Wat is het nut van 500 pk als je maar de helft of zelfs een kwart kunt gebruiken?

De grote berlines en limousines krijgen vaak het verwijt dat ze te veel wegen, waardoor ze wat inert rijden. Om dit fenomeen tegen te gaan zijn ze uitgerust met een hele reeks elektronische hulpmiddelen die het gewichtsgevoel kunstmatig verlagen. Resultaat: een steriel rijgedrag waarbij alles altijd onder controle lijkt. Frustrerend.

SUV’s hebben dan weer een te hoog zwaartepunt. Het lijkt misschien vreemd, maar monovolumes zijn op dat vlak meestal leuker.

Dan blijven nog de stadswagens over. En dat is de oplossing. Ze zijn licht, hebben weinig elektronica en worden vaak aangedreven door een pittige driecilinder benzinemotor. Zij verzoenen ons weer met het bekende rijplezier. Verbazingwekkend? Niet echt, want vergeet niet dat het gewicht de grootste vijand is. Kleine bommen zoals de Suzuki Swift Sport of de Renault Twingo RS zijn de besten van hun soort.

Maar er is nog een oplossing. Als je op zoek bent naar een auto die zelfs bij lage snelheden sensaties opwekt, waarom ga je dan niet voor een oldtimer? Het is niet nodig om zeldzame en mythische klassiekers zoals Lamborghini Miura of de Porsche 930 Turbo te zoeken, een kleine, populaire auto zoals de Renault Dauphine of de eerste Mini kan volstaan. De ideale oplossing? Een rustieke sportwagen uit jaren vijftig tot zeventig of een meer recente kleine bom op wielen zoals de Peugeot 205 GTI of de Mazda MX-5 NA. Jouw rijbewijs zal je dankbaar zijn. Bovendien kun je niet alleen genieten van vergeten rijplezier, maar ook de basistechniek van de auto leren.

De laatste oplossing: heb je toevallig een veld? Dat er niet al te best bijligt? Wapen je dan met een echte 4x4 en trek ten aanval. Anders kun je altijd proberen om een privécircuit te bouwen in jouw tuin. Ook niet slecht, maar minder vanzelfsprekend.

 

Advertentie
Advertentie
Advertentie