François Piette

15 APR 2010

Elektrische Renaults zijn klaar

De autowereld staat op een keerpunt. Niet alleen wordt de auto anders bekeken, maar doordat het concept van de auto in volle verandering is, zal hij in de toekomst ook anders gebruikt worden. Renault schaart zich bij de constructeurs met elektrische seriewagens en stelt de definitieve versie van de Kangoo Z.E. en Fluence Z.E. voor. Je kunt ze zelfs al meteen bestellen.

Reservatie

De commercialisering is voorzien voor 2011, maar wie al een elektrische Renault wil bestellen kan zich nu al inschrijven op de wachtlijst. Hoewel de prijzen nog niet bekend zijn, kondigt Renault aan dat de tarieven die van een identiek uitgeruste diesel zullen benaderen. Opmerkelijk: de batterij wordt niet mee met de auto verkocht, maar apart verhuurd.

Infrastructuur

Renault heeft akkoorden afgesloten met verscheidene Europese landen om de komst van de elektrische auto voor te bereiden. Zo worden er in Frankrijk 75.000 laadstations geplaatst. Israël en Denemarken volgen het Franse voorbeeld en voorzien ook plaatsen waar de batterijen kunnen gewisseld worden. In Ierland en Spanje krijgen kopers van een elektrische wagen grote premies. In België staat er nog niets concreet op papier.

Herladen van de batterijen

De batterijen kunnen op drie manieren opgeladen worden:
• Met een doodgewone stekker van 220 volt. De laadtijd bedraagt dan zes tot acht uur. Ideaal om overdag te rijden en ’s nachts op te laden.
• In een speciaal laadstation met 400 volt en 32 ampère worden de batterijen in dertig minuten opgeladen. Deze laadstations kunnen echter niet bij je thuis gemonteerd worden en zullen pas vanaf 2012 of 2013 operationeel zijn.
• Ten slotte kun je met het Quickdrop-systeem de batterij in drie minuten vervangen in speciaal daarvoor uitgeruste stations

Fluence Z.E.

De Fluence Z.E. rijdt 100 procent elektrisch en wordt aangedreven door een elektromotor met 70 kW (95 pk) bij 11.000 toeren en een koppel van 225 Nm. De krachtbron weegt 160 kg en ontwikkelt meteen bij de start een hoog koppel. Dat zorgt voor een uitstekende en lineaire acceleratie. De topsnelheid bedraagt 135 km/u. Een versnellingsbak is er niet, alleen een hendel om vooruit of achteruit te rijden. Met de 250 kg zware lithium-ionbatterij helemaal volgeladen kom je 160 km ver. Ze zit achter de achterbank en vermindert het koffervolume tot 300 liter. Uiteraard is het onderstel aangepast aan het hogere gewicht van 1.543 kg.
De lijn van de Fluence Z.E. is gebaseerd op de Fluence met verbrandingsmotor, maar heeft toch enkele originele accenten zoals de achterlichten met blauwe diodes.

Kangoo Z.E.

Uitstekend nieuws is dat de elektrische Kangoo even functioneel is als de gewone versie. Hij vervoert dus maximaal 650 kg of 3 tot 3,5 m³ en twee inzittenden. De motor levert 44 kW of 60 pk, heel wat minder dan die van de Fluence Z.E.. De topsnelheid bedraagt 130 km/u en de lithium-ionbatterijen zorgen ook hier voor een autonomie van 160 km. Dankzij een econometer op het instrumentenbord ziet de bestuurder hoe veel energie hij verbruikt.
 

Advertentie
Advertentie
Advertentie