François Piette

16 SEP 2010

Europese nummerplaat: wat verandert er?

Er wordt al een tijdje gepraat over de nieuwe Europese nummerplaat. Op 15 november 2010 is het zover en vervangt ze onze vertrouwde Belgische nummerplaten. Maar hoe gaat dat in zijn werk?

België alweer speciaal

Ons Belgenlandje staat bekend om zijn compromissen. Dus doen we het weer niet als alle andere EU-lidstaten, maar kiezen onze beleidsmensen voor een eigen oplossing. Terwijl de meeste landen kiezen voor wit, zwart of geel en een andere samenstelling van de cijfers en letters, verkiest België rood en nagenoeg dezelfde karakters. Maar het formaat en het aantal karakters verandert wel.

15 november 2010

Vanaf 15 november 2010 levert de Dienst voor Inschrijving van de Voertuigen (DIV) alleen nog de nieuwe nummerplaat. Als je een nieuwe auto inschrijft of een nummerplaat vervangt, krijg je dus een Europese nummerplaat. Zo worden langzaam maar zeker de oude nummerplaten met vijf of zes karakters vervangen.

Samenstelling

Op de nieuwe nummerplaat vinden we zeven karakters terug. Ze neent de zes karakters (drie cijfers en drie letters) over van onze huidige nummerplaat, voorafgegaan door een cijfer van 1 tot 9.

De cijfers 1 tot 7 worden aan gewone nummerplaten toegekend, 8 is voor Europese platen en 9 voor gepersonaliseerde nummerplaten. De combinatie wordt weergegeven in rood op een witte achtergrond, voorafgegaan door een kleine blauwe rechhoek met de Europese vlag en een B, als symbool voor België.

De nummerplaat bestaat in twee formaten: rechthoekig (520 mm op 110 mm) en bijna vierkant (340 mm op 210 mm). Voor motoren is alleen 210 mm op 140 mm beschikbaar.

Wat met jouw nummerplaat?

Iedereen weet dat de Belg gehecht is aan zijn nummerplaat, omdat die tegenstelling tot de meeste landen aan de bestuurder wordt toegewezen en niet aan het voertuig.

Vroeg of laat zal jouw vertrouwde plaat wellicht moeten wijken voor een exemplaar in het nieuwe formaat. Het is dus best mogelijk dat wie nu bijvoorbeeld de combinatie DFG-758 heeft, in de toekomst rondrijdt met 1-ERT-987.

Motoren krijgen altijd een M of een W als eerste letter, terwijl oldtimers die niet meer naar de technische controle moeten vooraan een O dragen. Gepersonaliseerde nummerplaten blijven zoals ze zijn, maar worden voorafgegaan door het cijfer 9. FPI-007 wordt bijvoorbeeld 9-FPI-007.

Hoe verkrijgen?

Er zijn drie mogelijkheden. Ofwel vraag je aan je verzekeringsmakelaar om de aanvraag in te dienen en ontvang je daarna per post de nummerplaat en het roze inschrijvingsformulier. Ofwel ga je zelf naar een loket van de DIV waar je onmiddellijk je nieuwe nummerplaat ontvangt. Tot slot kun je de DIV contacteren en worden alle formaliteiten per post afgehandeld. Dat gaat trouwens zeer vlot. Als je voor 11 uur je aanvraag indient, wordt de plaat nog dezelfde dag voor 17 uur bezorgd.

En de prijs?

20 euro! Behalve als je voor een gepersonaliseerd exemplaar kiest, want dat kost maar liefst 1.000 euro. En daar moet je ook nog de kosten van de nummerplaat vooraan bijtellen, die uiteraard dezelfde kleur en afmetingen moet hebben.

Erfstuk

Geregeld zie je nog oude nummerplaten die geërfd werden van de ouders. Die combinaties zullen in de toekomst verloren gaan, behalve als je kiest voor een gepersonaliseerde nummerplaat. Maar dat kost je dan wel 1.000 euro.

Opmerking voor oldtimers
 

Oldtiers die ‘normaal’ zijn ingeschreven bij de DIV, en die dus naar de technische controle gaan, krijgen een nieuwe plaat zonder O als eerste letter. Maar er zijn ook heel wat oldtimers die niet naar de technische controle gaan en hun nummerplaat kregen voor de reglementering met O in werking trad. Die krijgen nu dus ook een plaat met een O vooraan, tenzij je kiest voor een gepersonaliseerd exemplaar.

 

Advertentie
Advertentie
Advertentie