François Piette

29 JAN 2010

Ferrari hybride in Genève?

Niet alleen bij grote constructeurs heerst de wil om de emissies te beperken. Zelfs de legendarische constructeur met het steigerende paard wil de CO2-uitstoot verminderen. Om daarin te slagen, doet hij een beroep op dezelfde techniek als de concurrentie: de hybride. De geruchten over een Ferrari hybride op het salon van Genève zwellen aan.

Gebaseerd op 599

De 599 GTB Fiorano dient als basis voor de eerste Ferrari hybride. Hij zou de fabelachtige 6-liter V12 van 620 pk behouden, bijgestaan door een elektrische motor. Die haalt zijn energie uit lithium-ionbatterijen. Geruchten spreken van vierwielaandrijving en dat zou voor de constructeur uit Maranello een primeur zijn. De ingenieurs putten erg veel ervaring uit het intussen afgevoerde KERS-systeem uit de Formule 1, dat kortstondig voor meer vermogen zorgde.

Cijfers

Exacte cijfers zijn er natuurlijk nog niet, maar her en der horen we dat het verbruik met 30 procent daalt en op gemiddeld 17 à 18 liter uitkomt. Het vermogen zou tussen 650 en 700 pk schommelen. Mogelijk kan de auto ook louter in elektrische modus rijden.

Mooi gebaar

Voor een model dat zich ecologisch noemt, blijft een verbruik van bijna 20 l/100 km erg hoog. Maar dat moet je relativeren: Ferrari beperkt de productie en meestal blijft de kilometerstand laag. Deze hybride is een bewijs van het technisch kunnen van de Italianen en een teken van goede wil. En geef toe: een verbruik van 18 l/100 km voor een V12 van goed 650 pk is toch een sterke prestatie.

 

Advertentie
Advertentie
Advertentie