of


Nog geen account?

Dagelijkse nieuwsbrief

We brengen je dagelijks het beste autonieuws

Wekelijkse nieuwsbrief

We brengen je wekelijks het beste autonieuws


Heeft u al een account?

1/11

Ford E-Tourneo Courier: geen Fiesta meer

De nieuwe elektrificatiestrategie van Ford plaatst de compacte bestelbreak E-Tourneo Courier tussen de instapmodellen van het merk. Een groot verschil met de Ka(+), Fiesta en Focus die dit segment tot nu toe beheersten.

Geschreven door Jean-Francois Christiaens

16 Mei 2023

Advertentie

Ford is volop bezig met zijn gamma te vernieuwen. De traditionele modellen als de Ka+, Fiesta, Focus en Mondeo gaan of zijn reeds verdwenen ten gunste van een nieuw geëlektrificeerd gamma. "De E-Tourneo Courier is een van de 10 volledig elektrische modellen die Ford op de markt wil brengen in Europa tegen 2024, met als doel om tegen 2035 alle verkopen in Euopra emissievrij te maken", aldus de Amerikaanse reus bij de voorstelling van zijn nieuwe compacte bestelbreak. Een model dat echter ook met een verbrandingsmotor te bestellen valt: de 1.0 EcoBoost van 125 pk. Of het nu de elektrische versie is of niet, deze nieuwe Tourneo Courier wordt een van de nieuwe instapmodellen van Ford aan deze kant van de wereld.



Puma-DNA

Op technisch vlak staat deze nieuwe generatie van de (E-)Tourneo Courier op het platform van de compacte SUV Ford Puma. Hij wordt ook op dezelfde productielijn gebouwd in de Craiova-fabriek, in Roemenië. Wat ons doet vermoeden dat de toekomstige elektrische versie van de Puma, die verwacht wordt in 2024, dezelfde elektrische componenten zal gebruiken als deze E-Tourneo Courier.



100 kW

Ford heeft echter nog niet alle technische details onthuld van de E-Tourneo Courier. Net als de bedrijfsversie E-Transit Courier, die eerder werd onthuld, weten we wel dat het model een elektromotor van 100 kW (136 pk) krijgt en dat hij capabel is om tot 100 kW te snelladen (11 kW aan een gewone AC-laadpaal).

Praktisch en compact

Qua design heeft deze compacte bestelbreak een avontuurlijke uitstraling die een beetje doet denken aan de Ford Explorer, die onlangs werd voorgesteld, vooral in de Active-uitvoering met zijn crossoverlook. Op praktisch vlak bevestigt Ford dat ook de elektrische versie "5 volwassenen en hun bagage comfortabel kan vervoeren". Het koffervolume groeit in ieder geval van 395 l (708 l tot aan het dak) in de huidige Tourneo Courier met verbrandingsmotor naar 570 l (1.188 l tot aan het dak) in de nieuwe elektrische versie met 5 zitplaatsen.

Prijs en levering Ford E-Tourneo Courier

De Tourneo Courier met EcoBoost-benzinemotor kan al vanaf deze zomer worden besteld, met de eerste leveringen nog voor het einde van 2023. De elektrische E-Tourneo Courier wordt pas beschikbaar vanaf eind 2024. Van beide modellen kennen we echter nog geen prijzen.

Jean-Francois
							Christiaens

Jean-Francois Christiaens

Advertentie

Koop een Ford Tourneo of vergelijkbare auto

Ford

Tourneo Custom

56 990 €

2025

1 733 km

Diesel

170 pk

Automaat

180 g/km

date

My Way Direct

Vilvoorde

date

Car-Pass

My Way

Ford

Tourneo

9 799 €

2018

100 932 km

Benzine

101 pk

Manueel

156 g/km

date

Autohero

Thuislevering

date

Car-Pass

Ford

Tourneo Custom

35 199 €

2021

90 954 km

Diesel

185 pk

Automaat

222 g/km

date

Autohero

Thuislevering

date

Car-Pass

Ford

Tourneo Custom

22 399 €

2018

102 040 km

Diesel

105 pk

Manueel

162 g/km

date

Autohero

Thuislevering

date

Car-Pass

Ford

Tourneo Connect

16 900 €

2021

96 867 km

Diesel

100 pk

Manueel

Tweedehands

date

Morren Motor Diest

Diest

date

Car-Pass

Ford

Tourneo Connect

29 900 €

2024

15 900 km

Benzine

115 pk

Automaat

157 g/km

date

Garage Neyt

Lokeren

date

Car-Pass

Ford

Tourneo

22 900 €

2024

9 977 km

Benzine

125 pk

Automaat

163 g/km

date

FordStore Driesen

Genk

date

Car-Pass

Ford

Tourneo

15 498 €

2019

53 380 km

Benzine

100 pk

Manueel

131 g/km

date

FordStore Driesen

Genk

date

Car-Pass