of


Nog geen account?

Dagelijkse nieuwsbrief

We brengen je dagelijks het beste autonieuws

Wekelijkse nieuwsbrief

We brengen je wekelijks het beste autonieuws


Heeft u al een account?

1/5

Geflopt model: BMW 323ti Compact, het scheelde niet veel of hij werd mythisch!

Neem een compact koetswerk, ongeveer 4,2 meter lang, verzorg de praktische kant met een ruime ‘hatchback’ kofferklep, zorg voor een agressieve styling en geef hem een mooie zes-in-lijn die het vermogen via een handgeschakelde versnellingsbak naar de achterwielen stuurt. Het perfecte recept? Bijna...

Geschreven door Jean-Francois Christiaens

3 November 2022

Advertentie

In 1994 lanceerde BMW een compacte versie van zijn 3 Reeks berline (E36), die heel toepasselijk de naam... Compact kreeg. Het idee was om de referenties in het segment, de Volkswagen Golf en Opel Astra, de loef af te steken met een meer premium model met een prestigieus logo. De ingekorte 3 Reeks Compact, voorzien van een 'hatchback' kofferklep, ontbreekt het niet aan uitstraling!

6 of niets!

Bij zijn voorstelling verleidt de 3 Serie Compact met zijn sportieve uiterlijk en zijn nerveuze viercilinders, maar stelt teleur door zijn bij de oude E30 3 Reeks geleende achtertrein en zijn te hoge prijskaartje, ondanks de zichtbare besparingsmaatregelen... Bovendien had BMW, en ondanks zijn sportieve afkomst, niets te bieden aan de bemiddelde sportievelingen, die dus kozen voor de VW Golf VR6! Als pleitbezorger van de zescilinder moest het Beierse merk reageren...

Een bedaarde motor, een speels rijgedrag

Zo stelde het merk in 1997 de 323ti Compact voor, met een edele zes-in-lijn onder de motorkap. Helaas ging BMW niet tot het uiterste bij de ontwikkeling: de gekozen motor was een relatief bedaard blok met een cilinderinhoud van van 2,5 liter en 170 pk (163 in België), wat best veel was voor de niet erg vooruitstrevende achteras zonder sperdifferentieel... Op de weg zorgt dat voor een niet erg homogeen geheel, met een rommelig rijgedrag en een achteras die het vermogen slecht verteert. Gelukkig geeft de zescilinder steeds thuis en beschikt hij over een gecultiveerd stemgeluid.

Zeldzaam

Op papier had hij alles om te verleiden. Helaas zouden zijn hoge prijs en een iets te slordige uitvoering het project afstraffen, waardoor er tot 2001 slechts iets meer dan 15.000 exemplaren verkocht zullen worden. Goed om te weten: de motor krijgt vanaf 1998 een dubbele Vanos, zonder dat het vermogen stijgt. Tegenwoordig zijn gezonde exemplaren te vinden voor prijzen tussen de 6.000 en 10.000 euro. Hij is eerder zeldzaam bij ons, maar is wat vaker te vinden in Duitsland.


Jean-Francois
							Christiaens

Jean-Francois Christiaens

Advertentie