Om heel eerlijk te zijn was dit idee van een grote luxeberline niet helemaal nieuw. Fiat was namelijk al sinds het begin van de jaren 1950 in het segment van de gezinswagens actief, eerst met de 1900 en daarna met de 2300. Maar in het jaar waar de mens voor het eerst voet op de maan zette, wou de Italiaanse groep veel harder toeslaan, met een statutaire berline zoals er geen andere in Italië te vinden was. En zo ontstond de 130, een kolossale berline van 4,8 meter lang die werd aangedreven door een gloednieuwe V6, die vreemd genoeg niet die van de Dino was. Fiat had dus twee V6-motoren in zijn aanbod, met zeer vergelijkbare vermogens maar een heel verschillende architectuur. Vandaag is zoiets ondenkbaar…
Bij zijn marktintroductie stelde de 130 al een beetje teleur: de motor was modern, het chassis ook en de uitrusting was zeer volledig, maar het geheel blonk op geen enkel vlak uit. De lange en elegante berline had niet de charme van een Jaguar noch de perfectie van een Mercedes. Bovendien ontbrak het zijn motor aan koppel. Fiat zette dat laatste euvel recht door het vermogen op te voeren tot 160 pk en later tot 165 pk, maar dat volstond helaas niet om het cliënteel te overtuigen. In 1971 leidde Fiat naar eigen gewoonte een coupéversie af van de berline. Die laatste was op dynamisch vlak zeer geslaagd, maar verkocht helaas slechts druppelsgewijs.
5 dingen die je moet weten voor je ervoor gaat:
- De V6, ontwikkeld door Aurelio Lampredi, is krachtig en melodieus. Een heus Zuid-Europees festijn. Hij is solide, maar je mag niet vergeten om de distributieriem op tijd te veranderen…
- Van 1969 tot 1977 zijn minder dan 20.000 exemplaren verkocht, waarvan iets minder dan een kwart als coupé. Je komt hem dus heel zelden in zoekertjes tegen.
- Roest kan rampzalig toeslaan, maar voor de rest is hij vrij betrouwbaar.
- Reken op 10.000 à 20.000 euro voor een mooi exemplaar.
- De Heilige Graal is een coupé met manuele versnellingsbak. Die laatste was zeer zeldzaam en is in slechts een klein deel van de coupés gemonteerd. Hij biedt nochtans een heel ander rijplezier dan de slome automaat met slechts drie verhoudingen.
?
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail: