ou


Pas encore de compte

La quotidienne

Les dernières infos de l'actualité automobile

L’hebdomadaire

Une sélection du meilleur de l'actualité automobile


Ce compte existe déjà

{"fr":"Sedan électrique noire BYD Seal U sur plateforme d'exposition sombre.","nl":"Zwarte elektrische sedan BYD Seal U op donker tentoonstelling podium."}
{"fr":"","nl":""}
1/7

Huawei Maextro S800: de elektrische luxelimousine uit China!

De smartphonefabrikant Huawei heeft de handen ineengeslagen met JAC om in eigen land de strijd aan te gaan met de gevestigde luxemerken zoals Maybach, Bentley en Rolls-Royce.

Écrit par Sébastien Vanhouche

28 Novembre 2024

Publicité

In China lijkt het erop dat smartphonefabrikanten steeds meer willen diversifiëren en nu ook auto's beginnen te bouwen. Na Xiaomi is het de beurt aan Huawei, dat opnieuw de schijnwerpers opzoekt dankzij een samenwerking met de autobouwer JAC.

Onder de vlag van de Harmony Intelligent Mobility Alliance (HIMA), waarin Huawei samenwerkt met automerken als Seres, Chery, BAIC en JAC, heeft de smartphonefabrikant een luxemerk gelanceerd met de naam Maextro, met als eerste model deze S800. Deze gigantische sedan meet 5,48 meter in de lengte, 2 meter in de breedte en 1,536 meter in de hoogte. Daarmee is hij vergelijkbaar in formaat met de luxewagens van Maybach, Bentley of zelfs Rolls-Royce! En hoewel hij geen ster op de motorkap heeft, schitteren er wel sterren in de voor- en achterlichten, en zelfs in de deurgrepen.

Hongqi L5 luxeauto bij zonsondergang, stijlvol en modern ontwerp. Ontwerp koplampen van de Cadillac Celestiq, zwarte carrosserie, stijlvolle verlichting details. Deurdetail en Maserati-logo op paarse en zilveren carrosserie.
Publicité

Sterren buiten én binnen

De sterretjes zijn niet enkel aan de buitenkant te zien. Ook het interieur is voorzien van een sterrenhemel, met een plafond dat volledig bedekt is met lichtpuntjes. Dit doet ons onmiddellijk denken aan Rolls-Royce. Bovendien heeft de Maextro S800 een wielbasis van maar liefst 3,37 meter, wat voor enorm veel ruimte moet zorgen voor de twee passagiers achterin. De Chinese limousine is namelijk ontworpen als een strikte vierzitter, met twee volledig onafhankelijke achterstoelen die hoogstwaarschijnlijk verwarmd en geventileerd zijn, met vermoedelijk ook diverse massagefuncties. Dit alles in een omgeving van ultiem comfort en complete stilte, want de Maextro S800 is volledig elektrisch.

Luxe auto-interieur met verlicht sterrenhemelplafond en bruine lederen stoelen.
Publicité

Volledig elektrische limousine

Helaas blijft Huawei uiterst terughoudend over de technische specificaties van de Maextro S800. Tot nu toe is het enige wat we weten dat de limousine volledig elektrisch is en zal beschikken over semi-autonome rijfuncties op niveau 3. Dit wordt mogelijk gemaakt door een Lidar-systeem dat op het dak is geïnstalleerd. Hoewel de technische details nog ontbreken, heeft Huawei wel al de prijs van deze limousine bekendgemaakt. Een prijs die aanzienlijk lager uitvalt dan die van zijn verhoopte concurrenten.

Hongqi N701 luxe limousine op paarse achtergrond, modern en elegant design.
Publicité

Een startprijs van ongeveer 130.000 euro… in China

De prijzen van de Huawei Maextro S800 beginnen vanaf 1 miljoen yuan, wat neerkomt op ongeveer 130.000 euro tegen de huidige wisselkoers. Dit is inderdaad een stuk lager dan de prijzen van modellen zoals de Mercedes-Maybach S-Klasse, Bentley Flying Spur of Rolls-Royce Ghost. Toch blijft het de vraag of deze Chinese limousine werkelijk een bedreiging vormt voor de gevestigde Europese luxemerken. Bovendien is de lancering pas gepland voor 2025, en het lijkt erop dat de verkoop beperkt zal blijven tot de Chinese markt.

Sébastien
							Vanhouche

Sébastien Vanhouche

Publicité