Heel de familie kwam er bij elkaar, van de oude klassieke Mini’s tot de huidige generatie. De legendarische Coopers stonden er naast bescheiden Austin Mini Sevens en Morris Mini Minors. Maar ook alle varianten die er door de jaren heen kwamen konden niet ontbreken, van luxueuze Wolseley Hornets en Riley Elfs tot de verbazende Mini Moke en de bijzonder utilitaire Mini Van en Pick-Up. En dan vergeten we bijna de Britse “woodies” en Clubmans uit de jaren zeventig, met hun kenmerkende vierkante neus. Die basis wordt gebruikt voor alle mogelijke afgeleiden die je op het terrein tegenkomt, zoals deze shocking pink Mini Mini cabrio.

De sponsor van het evenement, Mini Belux, zette het huidige gamma in de kijker met een knipoog naar het verleden. Zo konden we achter het stuur kruipen van de gloednieuwe Mini Cooper SD Clubman All4, daarna van een Mini uit 1997, het gebalde genie van 305 cm in een van zijn laatste bouwjaren.

Mini Clubman All4

Met zijn lengte van 4.253 mm heeft de Mini Clubman alleen zijn naam nog gemeen met de Mini. Maar nu is hij wel een aantrekkelijke gezinswagen! Hij heeft meer appeal dan de vergrijzende Countryman (die binnenkort wordt vervangen) en is groter dan zijn voorganger. Toch blijft de Clubman zijn charme behouden, die de Mini-fans vandaag nog steeds aanspreekt, met zijn “split doors” en Mini-interieur. Met zijn ruimte en efficiëntie biedt hij een andere rijbeleving.

Daar komt nu ook een All4-variant bij, die op commando de vier wielen aandrijft. De Mini blijft in de eerste plaats een voorwielaandrijver, maar stuurt het koppel naar de achterwielen wanneer dat nodig is.

Rauno Aaltonen

De 190 of 192 pk van de Cooper SD en Cooper S worden moeiteloos aan de grond gezet, en je kunt er zonder problemen sportief mee rijden. Ook Rauno Aaltonen, een van de legendarische “vliegende Finnen”, die in 1967 de Rally van Monte Carlo won aan het stuur van een Cooper S, is enthousiast over het rijgedrag van de Mini.

Tussen de regels geeft hij wel toe dat de meest recente Mini aan de grote kant is, al voegt hij daar terecht aan toe dat dit voor alle moderne productieauto’s geldt. Toch is het beeld dat hij schetst van een dans met een dame van 120 kg bijzonder geestig, net als zijn verhalen over de diskwalificatie van de Mini in Monte Carlo in 1966.

Rauno Aaltonen beloofde het al, maar de Cooper SD Clubman All4 valt op door zijn stijfheid, en is op de testroute rond Lommel op geen foutje te betrappen. Het dieselblok klinkt zelfs vrolijk en past perfect bij de achttrapsautomaat. Alleen de prijs (€ 33.500 zonder de talrijke aantrekkelijke opties) is een klein minpuntje voor deze efficiënte en leuke break (€ 29.500 voor de Cooper S Clubman All4).

Drie meter nul vijf

De generatiekloof is vreselijk. Onze kleine Mini uit 1997 straalt oneindig veel charme uit, maar de rijhouding is… verrassend. Het comfort, of gebrek eraan, dateert de auto meteen. Het weggedrag is dan weer bijzonder hedendaags. Er is geen enkel onderstel uit 1959 dat kan tippen aan dat van Mini. Niet verwonderlijk dus dat hij races en rally’s won. Zelfs vijftig jaar later hoeft hij van niemand lessen te krijgen. En er zijn er weinig die dat kunnen zeggen.