François Piette

26 MRT 2013

Jaguar XKR‑S GT: radicale Jaguar

Op het salon van New York presenteert Jaguar de ultieme versie van zijn XK coupé: de XKR-S GT. Een radicaal model bestemd voor het circuit dat zeer exclusief is, want Jaguar bouwt maar dertig exemplaren. Opgelet, verzamelaars.

Strak onderstel

Onder de motorkap blijft de V8 met compressor hetzelfde als in de XKR-S. Hij levert nog altijd 550 pk en een koppel van 680 Nm. Nieuw is de afstelling van het onderstel en dan vooral de remmen die verstevigd werden. De schijven hebben de diameter van 398 mm vooraan en 380 mm achteraan. En voor het eerst op een Jaguar zijn ze van keramische koolstofvezel.

Achterspoiler

De minst zichtbare aanpassing is ongetwijfeld de spectaculaire achtervleugel. Die zorgt mee voor een neerwaartse druk van 145 kg, samen met de diffuser. Ook werd de bochtsnelheid verbeterd door de adaptieve schokdemping. Qua pure prestaties is er weinig verschil met de XKR-S: 300 km/u topsnelheid (elektronisch begrensd) en amper vier seconden om 100 km/u te halen.

Advertentie
Advertentie
Advertentie