François Piette

23 FEB 2006

Jeep Commander : groepsterreinwagen

De nieuwe Commander is een rasechte 4x4 met een robuust voorkomen. Zijn originaliteit komt uit het feit dat er 7 mensen aan boord kunnen. Het Jeep verleden, en zijn klassieke stijl, is meteen herkenbaar.
Rijen banken
Binnenin staat de bank op de tweede rij, dat in 40/20/40 delen neergeklapt kan worden, 117.3 mm hoger dan de voorste zetels, de derde rij zitjes zit 120.45 mm hoger dan de voorzetels. Zo kunnen alle inzittenden van het spektakel genieten, ook dank zij het oplopende dak. Om de toegang tot de achterste rij te vergemakkelijken zijn de zetels op de tweede rij voorzien van een systeem om ze neer te kunnen klappen.
2 + 1
Wat de motor betreft, kan de Commander uitgerust worden met een V8 benzinemotor van 4.7 liter, de zware V8 HEMI van 5.7 liter of de 3.0 CRD dieselmotor. De 4.7 liter V8 motor kreeg enkele verbeteringen mee zoals een nieuwe ijking van de recyclage van de uitlaatgassen. Het maximum vermogen komt op 231 pk (170 kW) uit bij 4500 tr/min en een koppel van 410 Nm bij 3600 tr/min. De zware 5.7 liter HEMI® motor is goed voor 326 pk (240 kW) en een koppel van 500 Nm, waarvan 90% beschikbaar is tussen 2400 en 5100 tr/min. Uiteraard is dit motorblok in staat om de helft van de cilinders uit te schakelen wanneer ze niet nodig zijn. De 3.0 liter CRD diesel geniet van de laatste ontwikkelingen en technologieën van Mercedes-Benz, Bosch injectoren (meer dan 1 600 bar), een turbolader en vier kleppen per cilinder. Het vermogen is goed voor 211 pk (155 kW) en 510 Nm koppel tussen 1600 en 2000 tr/min.
Automaat
De 3.0 CRD is gekoppeld aan een automatische versnellingsbak met vijf versnellingen, deze automaat werd aan de dieselmotor aangepast en wordt bijgestaan om gedwongen terugschakelingen te vermijden. De automaat met vijf versnellingen voor de 5.7 liter HEMI® motor en de 4.7 liter V8 werd aangepast om een aanhangwagen nog gemakkelijker aan te kunnen. Beide versnellingsbakken maken gebruik van het interactieve “Electronic Range Select” (ERS) systeem om de gewenste versnelling in te schakelen.
Vierwielaandrijving Als een echte Jeep is deze Commander gemaakt om het zware werk aan te kunnen. Er wordt gebruik gemaakt van het Quadra-Drive II ® systeem om het vermogen op de vier wielen over te brengen. Dit systeem laat toe om het koppel onafhankelijk op de voor en achteras aan te passen. Praktisch wil zeggen dat 100% van het koppel op één van de vier wielen overgezet kan worden. Een systeem dat eerder al op de Grand Cherokee gerbuikt werd.
Dank U Grand Cherokee
De Jeep Commander dankt ook zijn ophanging aan de Jeep Grand Cherokee. Het elektronisch stabiliteit programma (ESP) maakt gebruik van verscheidene sensoren om uit te maken hoe geremd en versneld moet worden en de stabiliteit van de Jeep te garanderen. De bestuurder kan ook rekenen op een reeks extra elektronische hulpmiddelen bij het remmen en optrekken. De nieuwe Jeep Commander zal, in België en Luxemburg, beschikbaar zijn vanaf april 2006.

Bron : Jeep
Advertentie
Advertentie
Advertentie