of


Nog geen account?

Dagelijkse nieuwsbrief

We brengen je dagelijks het beste autonieuws

Wekelijkse nieuwsbrief

We brengen je wekelijks het beste autonieuws


Heeft u al een account?

1/4

Keuzestress: zoveel kost de perfecte Volkswagen Golf

<p>Moet je een nieuwe auto kiezen maar zie je door de bomen het bos niet? Dan helpen wij je op weg bij het kiezen van de juiste motor en de juiste versie. Aftrappen doen we met de Volkswagen Golf.</p>

Geschreven door Wim Bervoets

3 April 2018

Advertentie

Koetswerk

De VW Golf is er in drie versies: als driedeurs (vanaf € 20.220), als vijfdeurs (€ 925 extra) en als break, de Variant (€ 3.380 extra). Heb je jonge kinderen, twijfel dan niet: met 605 liter aan bagageruimte met de achterbank rechtop doet de Variant het uiteraard beter dan de 380 liter van de hatchback. Maakt bagageruimte minder uit, ga dan voor de vijfdeurs. Eventuele achterpassagiers zullen je bij het in- en uitstappen dankbaar zijn.

Motor

De vaakst voorkomende keuze: benzine of diesel? De tijdsgeest is tegen de diesel, maar alles hangt natuurlijk af van de kilometers die je aflegt. Het omslagpunt voor particuliere kopers wordt tegenwoordig vaak op 30.000 kilometer gelegd, en dat is ook bij de Volkswagen Golf een goed vertrekpunt. Kies je de Golf als bedrijfswagen en doe je veel kilometers, dan kom je wellicht toch bij een diesel uit.

Volkswagen biedt je bij benzinemotoren de keuze tussen de 1.0 TSI driecilinder (85 en 110 pk), een 1.4 TSI viercilinder (125 pk) en een 1.5 TSI viercilinder (150 pk). Wij raden de gulden middenweg aan: de 1.4 TSI heeft meer longinhoud dan de driepitter, en is € 2.000 tot € 3.000 minder duur dan de 1.5 TSI terwijl hij qua prestaties niet hoeft onder te doen.

Bij de diesels heb je de keuze tussen een 1.6 TDI (90 en 115 pk) en een 2.0 TDI (150 pk). Ook hier nemen we de gulden middenweg: de 1.6 TDI van 115 pk is uiteraard krachtiger dan de wat krappe 90 pk-versie, maar zuiniger dan de grotere 2.0 TDI.

En CNG of elektrisch? De fors duurdere catalogusprijs van de plug-inhybride Golf GTE (€ 40.060, alleen nog stock) en volledig elektrische e-Golf (€ 39.010) maken een geëlektrificeerde VW Golf voor particuliere kopers zelfs met alle overheidspremies en -voordelen niet zo interessant als voor bedrijven en zelfstandigen.

Wel willen we een lans breken voor CNG. De Golf TGI (vanaf € 22.685) is een aanlokkelijk aardgasalternatief. Hij is milieuvriendelijker en goedkoper dan een equivalente benzine of diesel: tot 2020 betaal je geen BIV of verkeersbelasting en CNG is goedkoper aan de pomp. Wel heb je best een CNG-tankstation in de buurt.

Versnellingsbak

Op de Golf heb je zowat altijd de keuze tussen een manuele versnellingsbak en een DSG-automaat met dubbele koppeling. Het manuele exemplaar is bij de kleinere motorversies een vijfbak, de grotere hebben zes verzetten. De DSG heeft steeds zeven verzetten.

De manuele vijfversnellingsbak kan qua rijcomfort niet tippen aan de DSG-automaat, zeker niet op snelwegen. Het verschil tussen de zesversnellingsbak en de DSG is kleiner, maar vooral in fileverkeer haalt die laatste de bovenhand. Het hangt er dus van af of je de meerprijs van € 1.500 tot € 2.000 (afhankelijk van de motorversie) voor de DSG wil betalen.

Uitrusting

Het basisuitrustingsniveau heet Trendline (vanaf € 20.220) en is standaard correct uitgerust, met een noodremhulp, vermoeidheidsherkenning, digitale radio, klimaatregeling en elektrische ruiten. Comfortline (vanaf € 21.460) doet er onder meer comfortabelere zetels, een multifunctioneel stuurwiel en een adaptieve snelheidsregelaar bij. Highline (vanaf € 25.460) voegt vooral een chiquere aankleding toe.

Ook hier gaan we voor de gulden middenweg: de Comfortline-versie is aantrekkelijker aangekleed dan de Trendline-versie, correct uitgerust, en laat nog voldoende opties open voor de verdere afwerking. Tegelijk vermijd je de meerprijs van € 4.000 die de Highline-versie vraagt. Ten slotte vermelden we het aantrekkelijk geprijsde Business Pack (€ 2.600 op Trendline, € 2.450 op Comfortline en Highline), dat van de Golf een vijfdeursversie maakt en metaalkleur toevoegt, automatische klimaatregeling, een navigatiesysteem, parkeersensoren en een achteruitrijcamera.

Onze keuze: Golf 5D Comfortline 1.4 TSI DSG7 met Business Pack, wintermodule (met onder meer zetelverwarming) en dodehoekwaarschuwing: € 29.065

Tweedehands? Bekijk ook onze Volkswagen Golf-zoekertjes

Wim Bervoets

Advertentie

Koop een Volkswagen Golf of vergelijkbare auto

19 950 €

2023

45 745 km

Benzine

110 pk

Manueel

123 g/km

date

Mazuin Fosses - Volkswagen & Commercial Vehicles

Fosses-La-Ville

date

Car-Pass

My Way

23 500 €

2021

34 000 km

Benzine

110 pk

Automaat

120 g/km

date

Garage De Mey

Maldegem

date

Car-Pass

15 990 €

2019

76 300 km

Benzine

115 pk

Automaat

144 g/km

date

Detournay SA - Volkswagen & Commercial Vehicles

Thuin

date

Car-Pass

My Way

27 970 €

2024

6 km

Benzine

110 pk

Automaat

119 g/km

date

MIG Motors Eke - Volkswagen & Commercial Vehicles

Nazareth

date

Car-Pass

My Way

15 399 €

2019

90 147 km

Benzine

131 pk

Manueel

119 g/km

date

Autohero

Thuislevering

date

Car-Pass

15 099 €

2019

106 684 km

Benzine

116 pk

Automaat

142 g/km

date

Autohero

Thuislevering

date

Car-Pass

22 990 €

2023

7 500 km

Benzine

110 pk

Automaat

118 g/km

date

D’Ieteren Mobility Center Kontich - Audi, Volkswagen & Commercial Vehicles

Kontich

date

Car-Pass

My Way

23 950 €

2021

25 098 km

Benzine

131 pk

Automaat

124 g/km

date

Garage Palermo

Moorsele

date

Car-Pass