ou


Pas encore de compte

La quotidienne

Les dernières infos de l'actualité automobile

L’hebdomadaire

Une sélection du meilleur de l'actualité automobile


Ce compte existe déjà

1/4

Keuzestress: zoveel kost de perfecte Volkswagen Golf

<p>Moet je een nieuwe auto kiezen maar zie je door de bomen het bos niet? Dan helpen wij je op weg bij het kiezen van de juiste motor en de juiste versie. Aftrappen doen we met de Volkswagen Golf.</p>

Écrit par Wim Bervoets

3 Avril 2018

Publicité

Koetswerk

De VW Golf is er in drie versies: als driedeurs (vanaf € 20.220), als vijfdeurs (€ 925 extra) en als break, de Variant (€ 3.380 extra). Heb je jonge kinderen, twijfel dan niet: met 605 liter aan bagageruimte met de achterbank rechtop doet de Variant het uiteraard beter dan de 380 liter van de hatchback. Maakt bagageruimte minder uit, ga dan voor de vijfdeurs. Eventuele achterpassagiers zullen je bij het in- en uitstappen dankbaar zijn.

Motor

De vaakst voorkomende keuze: benzine of diesel? De tijdsgeest is tegen de diesel, maar alles hangt natuurlijk af van de kilometers die je aflegt. Het omslagpunt voor particuliere kopers wordt tegenwoordig vaak op 30.000 kilometer gelegd, en dat is ook bij de Volkswagen Golf een goed vertrekpunt. Kies je de Golf als bedrijfswagen en doe je veel kilometers, dan kom je wellicht toch bij een diesel uit.

Volkswagen biedt je bij benzinemotoren de keuze tussen de 1.0 TSI driecilinder (85 en 110 pk), een 1.4 TSI viercilinder (125 pk) en een 1.5 TSI viercilinder (150 pk). Wij raden de gulden middenweg aan: de 1.4 TSI heeft meer longinhoud dan de driepitter, en is € 2.000 tot € 3.000 minder duur dan de 1.5 TSI terwijl hij qua prestaties niet hoeft onder te doen.

Bij de diesels heb je de keuze tussen een 1.6 TDI (90 en 115 pk) en een 2.0 TDI (150 pk). Ook hier nemen we de gulden middenweg: de 1.6 TDI van 115 pk is uiteraard krachtiger dan de wat krappe 90 pk-versie, maar zuiniger dan de grotere 2.0 TDI.

En CNG of elektrisch? De fors duurdere catalogusprijs van de plug-inhybride Golf GTE (€ 40.060, alleen nog stock) en volledig elektrische e-Golf (€ 39.010) maken een geëlektrificeerde VW Golf voor particuliere kopers zelfs met alle overheidspremies en -voordelen niet zo interessant als voor bedrijven en zelfstandigen.

Wel willen we een lans breken voor CNG. De Golf TGI (vanaf € 22.685) is een aanlokkelijk aardgasalternatief. Hij is milieuvriendelijker en goedkoper dan een equivalente benzine of diesel: tot 2020 betaal je geen BIV of verkeersbelasting en CNG is goedkoper aan de pomp. Wel heb je best een CNG-tankstation in de buurt.

Versnellingsbak

Op de Golf heb je zowat altijd de keuze tussen een manuele versnellingsbak en een DSG-automaat met dubbele koppeling. Het manuele exemplaar is bij de kleinere motorversies een vijfbak, de grotere hebben zes verzetten. De DSG heeft steeds zeven verzetten.

De manuele vijfversnellingsbak kan qua rijcomfort niet tippen aan de DSG-automaat, zeker niet op snelwegen. Het verschil tussen de zesversnellingsbak en de DSG is kleiner, maar vooral in fileverkeer haalt die laatste de bovenhand. Het hangt er dus van af of je de meerprijs van € 1.500 tot € 2.000 (afhankelijk van de motorversie) voor de DSG wil betalen.

Uitrusting

Het basisuitrustingsniveau heet Trendline (vanaf € 20.220) en is standaard correct uitgerust, met een noodremhulp, vermoeidheidsherkenning, digitale radio, klimaatregeling en elektrische ruiten. Comfortline (vanaf € 21.460) doet er onder meer comfortabelere zetels, een multifunctioneel stuurwiel en een adaptieve snelheidsregelaar bij. Highline (vanaf € 25.460) voegt vooral een chiquere aankleding toe.

Ook hier gaan we voor de gulden middenweg: de Comfortline-versie is aantrekkelijker aangekleed dan de Trendline-versie, correct uitgerust, en laat nog voldoende opties open voor de verdere afwerking. Tegelijk vermijd je de meerprijs van € 4.000 die de Highline-versie vraagt. Ten slotte vermelden we het aantrekkelijk geprijsde Business Pack (€ 2.600 op Trendline, € 2.450 op Comfortline en Highline), dat van de Golf een vijfdeursversie maakt en metaalkleur toevoegt, automatische klimaatregeling, een navigatiesysteem, parkeersensoren en een achteruitrijcamera.

Onze keuze: Golf 5D Comfortline 1.4 TSI DSG7 met Business Pack, wintermodule (met onder meer zetelverwarming) en dodehoekwaarschuwing: € 29.065

Tweedehands? Bekijk ook onze Volkswagen Golf-zoekertjes

Wim Bervoets

Publicité

Acheter une Volkswagen Golf ou une voiture similaire

19 990 €

2020

83 005 km

Essence

150 ch

Automatique

142 g/km

date

Van Mossel Lokeren - Volkswagen & Commercial Vehicles

Lokeren

date

Car-Pass

My Way

31 990 €

2025

5 000 km

Essence

116 ch

Automatique

120 g/km

date

D’Ieteren Mobility Center Mechelen - Volkswagen & Commercial Vehicles

Mechelen

date

Car-Pass

My Way

Volkswagen

e-Golf

14 990 €

2019

60 722 km

Électrique

Électrique

136 ch

Automatique

Occasion

date

D’Ieteren Mobility Center Boortmeerbeek - Volkswagen & Commercial Vehicles

Boortmeerbeek

date

Car-Pass

My Way

17 950 €

2020

71 534 km

Essence

130 ch

Manuelle

127 g/km

date

Liers Auto Center - Volkswagen & Commercial Vehicles

Lier

date

Car-Pass

My Way

15 599 €

2017

111 007 km

Diesel

150 ch

Manuelle

111 g/km

date

Autohero

Thuislevering

date

Car-Pass

26 990 €

2023

34 750 km

Essence

130 ch

Automatique

108 g/km

date

D’Ieteren Mobility Center Wommelgem

Wommelgem

date

Car-Pass

My Way

21 400 €

2023

27 000 km

Essence

110 ch

Manuelle

124 g/km

date

Garage De Mey

Maldegem

date

Car-Pass

23 950 €

2021

25 098 km

Essence

131 ch

Automatique

124 g/km

date

Garage Palermo

Moorsele

date

Car-Pass