Bruno Wouters

13 SEP 2011

De nieuwe norm?

Een nieuwe generatie jongeren aantrekken tot motorrijden, dat is het eenvoudige maar ambitieuze doel waarvoor de kleine Oostenrijkse constructeurs de KTM 125 Duke ontworpen heeft. De Duke werd volledig bedacht in Mattighofen, maar wordt in India gebouwd bij Bajaj, een gigant die jaarlijks 3,5 miljoen moto’s produceert. Dat is een goede keuze om de prijs laag te houden.

Veel constructeurs stellen zich vragen bij de evolutie van de motomarkt, die de laatste jaren heel somber was. De constante verkoopdaling wordt alleen gecompenseerd door de 125 cc-markt die weliswaar dynamisch is maar overspoeld wordt door scooters. Om zich door de files te murwen, kiezen heel wat automobilisten voor deze kleine tweewielers, waarmee ze kunnen rijden met een rijbewijs B. Intussen dreigt de motorrijder een bedreigde soort te worden. Een rijbewijs halen wordt steeds moeilijker, de operationele kosten stijgen, de moto en motorrijders hebben een kwalijke reputatie, strengere rechtshandhaving: er zijn verschillende verklaringen.

Nieuwe poging

De 125 cc-categorie blijft nog altijd de ideale springplank voor jongeren om de stap naar de moto te zetten. Als ze de smaak van een 125 cc te pakken krijgen, zullen ze ongetwijfeld zin hebben om verder te gaan en het rijbewijs te halen om te kunnen genieten van de intense geneugten van het motorrijden. Maar daarvoor volstaat een kleine basismotor, die meer op een scooter dan op een moto lijkt, ongetwijfeld niet.

Dat heeft KTM doen besluiten om vorig jaar de KTM 125 Duke voor te stellen op Intermot. Verleidelijk is deze KTM zonder twijfel. Hij neemt de stijlcanons van het merk over en heeft een kenmerkende en geslaagde stijl. Het is moeilijk te geloven dat we vlak voor een 125 cc staan. De lijn leunt dicht aan bij de andere Dukes en de evenwichtige proporties zijn een aangename verandering. Eens je ermee rijdt, merk je hoe compact hij is, wat in de hand wordt gewerkt door een sportieve rijpositie, eerder typisch voor een supermoto.

Mooi materiaal

Ondanks alles verrast de zithoogte (810 mm), maar dat wordt gelukkig gecompenseerd door de compacte maten van deze tweewieler. We zijn aangenaam verrast door het digitale en volledig uitgeruste instrumentenbord met toerenteller, brandstofmeter, koelvloeistoftemperatuur, klokje, weergave van de ingeschakelde versnelling, twee tripcomputers, weergave van de afgelegde reistijd, de gemiddelde snelheid en het gemiddelde verbruik, service-intervallen, enzovoort. Bovendien – en dat is voldoende zeldzaam om het te vermelden – worden de pictogrammen van de bediening ’s nachts verlicht.

Praktisch en klassevol, net als het mooie stuurwiel met verschillende secties. Enige nadeel: de hendels zijn niet verstelbaar, wat altijd iets handiger is maar het verbaast niet dat ze ontbreken in een categorie waar de uitrusting vaak tot het minimum wordt beperkt. Maar dat is eigenlijk niet het geval op deze Duke. We zijn ook tevreden over de WP-ophanging, een omgekeerde vork vooraan van 43 mm. Hetzelfde geldt voor de wielen met zeer mooie lichtmetalen velgen (110/70x17 vooraan en 150/60x17 achteraan). Ze worden afgeremd door Bybre (een afdeling van Brembo), met vooraan een schijf van 280 mm en remklauwen met vier zuigers.

Eindeloze personaliseringsmogelijkheden

Het stalen buizenkader heeft zijn grote broers niets te benijden en we bewonderen de schitterende draagarm van gegoten aluminium. Let ook op de alomtegenwoordige leds voor de rode lampen, de nummerplaatverlichting en de richtingaanwijzers. Ook de motor mag gezien worden. Hoewel hij wettelijk beperkt is tot 15 pk, geniet hij van twee bovenliggende nokkenassen, een balansas en elektronische injectie met een gasklep van 33 mm. Na een peiling bij het honderdtal jongeren naar hun verwachtingen, werd de vormgeving van de Duke 125 toevertrouwd aan het ontwerpbureau Kiska Design, dat meewerkt aan alle KTM’s. De ontelbare mogelijkheden om te personaliseren met accessoires, kleuren of grafische elementen beantwoorden de vraag naar meer individualisme die de onderzoekers vaststelden.

De zweep erop!

Opnieuw het stuur grijpen van een 125 cc terwijl we gewoon zijn aan veel grotere cilinderinhouden, voelt altijd een beetje onwennig aan. Een 125 cc mag dan levendig zijn, hij kan niet meer geven dan hij in huis heeft. Bij het vertrek moet je dan ook niet aarzelen om in de toeren te klimmen om nog voor de auto’s te vertrekken aan het stoplicht. Het koppel piekt bij 8.000 tr/min en onder 6.000 tr/min herneemt de Duke vlot maar niet echt krachtig. Als je ervoor zorgt dat je hoog in de toeren blijft en niet onder 6.000 tr/min valt bij elke schakelbeweging, wordt de Duke alert en amusant om mee te rijden. Gezien zijn bouw en zijn lichtheid heeft deze KTM niemand te vrezen in de stad, zijn favoriete speelterrein. Een grotere verrassing is dat hij zich ook redelijk op zijn gemak voelt op wegen daarbuiten en op autosnelwegen, tenminste tijdens onze test.

Geslaagde zet

Deze KTM haalt een topsnelheid van 120 à 130 km/u, afhankelijk van de hellingsgraad en de wind, en is op zijn gemak op de autosnelweg dankzij de uitstekende rijpositie en de stevigheid van zijn onderstel. De Duke schrikt niet terug voor afstanden van 50 tot 100 km, terwijl hij helemaal in zijn sas is wanneer de weg veel bochten heeft. Door hoog in de toeren te blijven, speelt de Duke meer dan een figurantenrol in het verkeer. We krijgen weer het gevoel van onze brommer toen we zestien waren: maximaal anticiperen en de goede rijlijn kiezen om geen snelheid te verliezen.

Deze KTM is zeer geslaagd en kunnen we eigenlijk niet veel verwijten aangezien ook de prijs heel redelijk blijft. (3.940 euro). We dromen van dezelfde moto aangedreven door een 250 of 300 c, want het onderstel laat meer vermogen toe. Het doel is bereikt: door op deze 125 te kruipen, krijgen we meteen zin om voor het motorijbewijs en een hogere cilinderinhoud te gaan. De motocontructeurs mogen KTM bedanken.

Advertentie
Advertentie
Advertentie