all.loginPopup.or


all.loginPopup.newToVroom

all.newsletterPopup.daily.title

all.newsletterPopup.daily.description

all.newsletterPopup.weekly.title

all.newsletterPopup.weekly.description


all.register.alreadyHaveAccount

1/8

KTM in Milaan: de rede zegeviert

Het moet ons van het hart: het niet-aflatende gerol met de spierballen en de extra injectie testosteron die de nieuwe maxi-trails kregen aangemeten, doet ons toch de wenkbrauwen fronsen.

Geschreven door Bruno Wouters

16 Mei 2024

Advertentie

Wordt het niet wat teveel voor de modale motard? KTM lanceerde op de Intermot nog de 1290 Super Adventure. Een motor die 11 jaar na de introductie van de 950 Adventure in 2003 het (voorlopige) sluitstuk is van een heuse pk-wedloop.

De 950 Adventure uit 2003 ontwikkelde 98 pk en woog droog 198 kg. De nieuwe 1290 smeert 160 pk aan het asfalt en weegt 229 kg. Geen wonder dat de technologie soms moet bijspringen om de bestuurder een handje te helpen. Tot een systeem toe dat helpt bij het vertrekken bergop. Ik herhaal: een hulpsysteem dat je helpt bij het vertrekken bergop.

Maar kijk, in Milaan zegevierde de rede: KTM stelde een nieuw Adventure-instapmodel voor, de 1050 Adventure. Die deelt grotendeels het uiterlijk met z’n grote broers, maar houdt het onderhuids erg rationeel met 95 pk voor 212 kg. De elektronica is wel voltallig aanwezig met onder meer ride-by-wire, verschillende rijmodi om uit te kiezen, anti-slipsysteem en ABS. Hij is ook toegankelijker, niet in het minst door z’n lagere zadel.

Bruno Wouters

Foto’s: Bruno Wouters, Manufacturer

Bron: KTM
Advertentie