of


Nog geen account?

Dagelijkse nieuwsbrief

We brengen je dagelijks het beste autonieuws

Wekelijkse nieuwsbrief

We brengen je wekelijks het beste autonieuws


Heeft u al een account?

{"fr":"","nl":""}
{"fr":"","nl":""}
1/6

Lotus For Me: de Eletre PHEV met 952 pk is hier!

Zoals beloofd, komt Lotus binnenkort met “extended range”-versies van zijn elektrische modellen. De Eletre wordt als eerste omgebouwd, en is in China voorgesteld als de For Me met maar liefst 952 pk!

Geschreven door Yeelen Möller

9 December 2025

Advertentie

Lotus kwam in 2024, net als vrijwel elk ander (premium) automerk (Porsche, Volvo, Bentley, Land Rover, …), tot het besef dat een volledige switch naar elektrificatie tegen 2028 misschien wat te voorbarig was. Het probleem: er werden enkel nog maar elektrische modellen ontwikkeld, met name de Eletre, de Emeya en een toekomstige middelgrote SUV als concurrent voor de Porsche Macan Electric. Als oplossing brengt Lotus binnenkort meerdere “superhybrides” uit, krachtige plug-inhybrides met een groot elektrisch rijbereik en een benzinemotor die als generator dient. Het eerste model is de Lotus For Me, gebaseerd op de Eletre.

Dat de SUV van Lotus met een benzinemotor niet als “Eletre” door het leven kan gaan, is logisch. Maar we hopen toch dat de Europese versie van de Lotus For Me een beter klinkende naam krijgt. Dat terzijde. Er zijn geen visuele verschillen tussen de Eletre en de For Me, op een extra tankdop en mogelijk een iets meer openstaande grille na. Hij meet nog steeds 5,10 m lang, 2,02 m breed en 1,64 m hoog, op een wielbasis van 3,02 m. Het gewicht varieert van 2.575 tot 2.625 kg, afhankelijk van de uitrusting. Dat is eveneens vrijwel identiek aan de elektrische versie, wat betekent dat de rijdynamiek niet veel zal verschillen.

Achteraanzicht van de witte Lotus Eletre SUV, modern ontwerp in een betonnen omgeving.
Advertentie

Twee elektromotoren en een viercilinder

En over dynamiek gesproken: die is er op overschot! De Lotus For Me maakt gebruik van twee elektromotoren (één per as) en een 2 liter-turbobenzine die vooral als generator dient, maar ook de wielen kan aandrijven. In totaal levert dat een systeemvermogen op van maar liefst 952 pk! Dat is zelfs meer dan de Eletre 900, die 675 kW (918 pk) opwekt. Toch zijn de prestaties iets minder: 0-100 km/u in 3,3 seconden in plaats van 2,95 seconden voor de Eletre 900. Misschien duurt het een halve tel voor de benzinemotor zijn steentje kan bijdragen…

420 km elektrisch rijbereik én supersnel opladen

Nog interessante cijfers: de Lotus For Me maakt gebruik van een nieuwe batterij van 70 kWh, die hem toch tot 420 km elektrische range oplevert volgens de Chinese CLTC-cyclus. Zelfs volgens de iets strengere WLTP-testmethode zou je meer dan 300 km moeten kunnen rijden op een volle batterij. Bovendien is het een 900 V-batterij die tot ‘6C’ kan opladen, wat betekent dat hij zes keer zijn capaciteit aankan bij de DC-snellader. Met andere woorden: 420 kW en van 30 tot 80% bijladen in amper 8 minuten! Heel vaak zal je de benzinemotor dus niet nodig hebben.

Lotus auto-interieur met touchscreen en futuristisch stuurwiel, elegante afwerking.
Advertentie

Tegen eind 2026 in Europa

De laatste details, zoals de totale range met de benzinetank meegerekend en eventuele verschillen in uitrusting tussen de Eletre en de For Me, zouden in januari moeten volgen, wanneer de hybride SUV officieel wordt gelanceerd in China. De Europese lancering staat gepland voor de tweede helft van 2026. Het is echter nog niet duidelijk of de Lotus For Me (of hoe hij ook zal heten) naast, onder of boven de volledig elektrische Eletre gepositioneerd zal worden. De prijzen van die laatste variëren van 102.090 euro voor de Eletre 600 tot 164.090 euro voor de Eletre 900 Sport Carbon.

Yeelen
							Möller

Yeelen Möller

Advertentie