Bert Troubleyn

27 MEI 2020

Macron wil van Frankrijk een centrum van elektromobiliteit maken

De Franse president Macron wil de auto-industrie van zijn land helpen overleven na Covid-19 door elektrische auto’s fors te gaan subsidiëren, maar tegelijk gaat hij ook diesels stimuleren.

In april van dit jaar is de Franse autoverkoop met 90 procent ingezakt. De Renault-groep heeft het financieel heel zwaar en moet dringend 2,2 miljard euro besparen besparen. Ook voor PSA is dit geen lachertje geweest. Renault zou overwegen om meerdere fabrieken in Frankrijk te sluiten, maar dat is voor de Franse regering, die aandeelhouder is van het merk, moeilijk te verteren. President Macron wil daarom 8 miljard euro aan steunmaatregelen uittrekken voor zijn auto-industrie door die resoluut naar de toekomst te richten: hij wil de overheidssubsidie bij aankoop van een elektrische auto optrekken van 6.000 naar 7.000 euro. Tegen 2025 zouden in Frankrijk zo minstens 1 miljoen EV’s moeten worden verkocht en Macron wil dat zijn land de Europese leider wordt in de productie van batterijwagens. Er zouden ook subsidies komen voor wie een oude dieselwagen inruilt voor een nieuwe Euro 6-diesel, een idee waar milieuverenigingen al ontstemd op hebben gereageerd. Hoe dan ook zijn de belangen kolossaal, want de Franse auto-industrie is goed voor 400.000 rechtstreekse en 500.000 onrechtstreekse banen in het land.
Advertentie
Advertentie
Advertentie