François Piette

19 DEC 2011

Maybach verdwijnt in 2013

Tegenover het heerlijk ouderwetse charisma van Rolls-Royce en de Britse sportiviteit van Bentley kon Maybach alleen Duitse kracht bieden. De luxe-Panzer staat op het punt te verdwijnen: 2013 betekent het einde van het merk.

Zeppelin

Maybach specialiseerde zich in het begin van de vorige eeuw in motoren voor zeppelins. Het duurde tot het einde van de Eerste Wereldoorlog voor de constructeur zich op auto's richtte en dan vooral op het luxesegment. Een segment in volle bloei, tenminste tot aan de Tweede Wereldoorlog.

Mercedes

Het merk verdween in de geschiedenisboeken en keerde terug in 2002, met Mercedes aan het roer. Het doel was om een limousine te bouwen die de markt van de absolute topwagens zou aanvallen. Hiervoor kreeg de Maybach spitstechnologie, een afdeling personalisatie die het woord 'onmogelijk' niet kent en prestaties van topniveau. Van de 57 en de 62 werden verschillende versies afgeleid (ook sportieve), maar er bleef toch altijd een zeker gebrek aan overtuigingskracht.

Gebrek aan imago?

Tegenover de charismatische Rolls en Bentley, had de Maybach het moeilijk om de emotionele snaar te raken. De 'koude' zoektocht naar perfectie is er niet in geslaagd om de charmante retro-uitstraling van de grote Britse berlines te overtreffen. Bovendien smolt de technische voorsprong van de Maybach als sneeuw voor de zon. Tegenwoordig is een Mercedes S-Klasse technologisch gesofisticeerder dan een grotere Maybach.

Moederhuis Daimler heeft besloten om ermee te stoppen in 2013. Het topgamma van de Duitse autobouwer zal bestaan uit de toekomstige Mercedes S-Klasse in meerdere variaten, die in hetzelfde jaar gepresenteerd wordt. We mogen dromen van een Pullman-versie om de meest veeleisende en gefortuneerde klanten tevreden te stellen.

Advertentie
Advertentie
Advertentie