François Piette

28 JUN 2010

Sportiever dan ooit

De Karakuri-modulariteit en twee schuifdeuren geven de Mazda 5 een exclusieve toets in het segment van de compacte monovolumes. De nieuwe generatie voegt daar nog een sportief rijgedrag aan toe en vermindert de impact op het milieu.

Het concept van een van voor de familie is niet nieuw bij Mazda. In 1963 al kwam de zeer eigenaardige Familia 800 Van op de markt. In 1989 volgde de MPV en weer tien jaar later de Premacy. Het huidige model van de 5 verscheen in 2005. Sindsdien werden er wereldwijd 500.000 exemplaren van verkocht. Hij onderscheidt zich van zijn rivalen door het exclusieve Karakuri-systeem in het interieur en de twee schuifdeuren. De nieuwe versie hergebruikt die troeven en evolueert wat stijl, emissies en rijgedrag betreft. Laten we dat even overlopen. 

Nagare

Eerst het uiterlijk. Mazda heeft zijn eigen ontwerptaal en noemt die Nagara. De nieuwe stijl blijkt meteen uit de voorzijde die doet denken aan de Mazda 3. Het vijfhoekige radiatorrooster werd veel groter en ook de voorbumper veranderde.

De neus oogt niet alleen helemaal anders, maar verbetert ook de stroomlijn. De CX of het luchtweerstandscoëfficiënt bedraagt nu 0,30, één van de beste van het segment. Achteraan worden de verticale lichtblokken vervangen door horizontale elementen, waardoor de auto breder oogt.

De Mazda 5 ziet er massiever uit, minder elegant ook. De flanken zijn een verhaal apart. Hun lijn werd geïnspireerd door “de wind die over het water waait”, legt de hoofdontwerper van het merk uit. Volgens ons hadden ze dit fantasietje achterwege mogen laten.

Bij de vorige versie waren de rails van de schuifdeuren mooi weggewerkt onder de ramen. Nu staan ze midden in het zijpaneel. De reden hiervoor moeten we zoeken in het nieuwe mechanisme, dat beter bestand is tegen laterale schokken.

Harde kunststof

In het interieur is vooral de boordplank veranderd. Die is nu meer naar de bestuurder georiënteerd en de bestuurder moet minder wegkijken van de weg omdat de instrumenten hoger staan. De bekleding van de zetels en de deuren is nieuw, maar de gebruikte kunststof is hard en oogt weinig kwalitatief. Hier hinkt Mazda achterop op de concurrentie. Het nieuwe geïntegreerde gps-systeem werd ontworpen door TomTom en Sanyo en leidt je op de meest economische manier van A naar B.

Karakuri

Zoals gezegd neemt de Mazda 5 het Karakuri-zetelsysteem over van de vorige versie. Op het eerste gezicht zie je zes even grote stoelen. De derde rij klapt volledig weg in de vloer van de bagageruimte, waarna er 538 liter ter beschikking staat. De zetels van de tweede rij klappen overigens neer zonder dat je de hoofdsteun moet verwijderen. Tussen de zetels van die tweede rij bevindt zich een armsteun die je kunt wegklappen zodat de inzittenden van plaats kunnen wisselen.

Maar de grote verrassing vind je onder de zetels van de tweede rij. Als je de armsteun omhoog klapt, kan die als rugleuning gebruikt worden voor een extra zitje. Vanonder de linkerstoel komt er een zitting tevoorschijn. Zo tover je deze Mazda in een handomdraai om van een zes- tot een zevenzitter.

In de vorige versie was dat zitje vrij klein en Mazda heeft die kritiek ter harte genomen. Het is nu vijf centimeter dikker en de rug is langer en biedt meer comfort. Maar blijf realistisch, het is nog altijd een noodzitje. Wanneer je het zitje niet nodig hebt, kun je trouwens de armsteun vervangen door een ruim bergvak dat onder de rechterzetel verborgen werd.

Sportief op verzoek

Spijtig genoeg konden we tijdens de voorstelling nog niet rijden met de dieselversie, die nochtans ook gewoon in januari 2011 op de markt komt.

We beperken ons dan ook tot de nieuwe 2-liter benzinemotor met directe injectie die ook de Mazda 6 aandrijft. Hij werkt erg stil en de CO2-uitstoot daalde met 28 g/km, een grote vooruitgang. Mazda wou het verbruik nog verder naar beneden halen en koos voor langere verhoudingen in de versnellingsbak. De prestaties lijden er onder en dat is des te jammer omdat het weggedrag tot de top van het segment behoort.

Om de balans tussen levendigheid, rijplezier en comfort te verbeteren, pakten de ingenieurs de stuurinrichting, de ophanging en de structuurstijfheid aan. Het resultaat is verbluffend. De 5 laat zich dankzij het messcherpe stuur op de millimeter plaatsen en geeft veel feedback. Het koetswerk helt weinig over en de voortrein volgt perfect het opgelegde traject.

Hoeveel de nieuwe Mazda 5 kost, is nog niet bekend. Hij komt pas in januari 2011 op de markt.

Advertentie
Advertentie
Advertentie