François Piette

31 JUL 2010

Mercedes CL63 AMG: zuiniger en toch pittiger

Zelfs in de categorie van de zwaargewichten zet de downsizing zich door. De cilinderinhoud, en dus het verbruik, verminderen zonder aan de prestaties te raken: dat is het doel. Toegegeven, de CL63 AMG zit sowieso op een ander niveau, maar hij verliest toch 700 cc. Niets om je zorgen over te maken, want het vermogen groeit zelfs nog. Hou jullie vast!

Efficiënt

De vorige motor was een dikke atmosferische 6,2-liter V8 op benzine. Die wordt nu vervangen door de nieuwe 5,5-liter V8. De CL is de eerste die ermee wordt uitgerust.
Om de kleinere cilinderinhoud te compenseren, wakkerden de Duitse ingenieurs de vlam weer aan met twee turbo’s en rechtstreekse injectie. Het resultaat mag er zijn: meer vermogen (544 pk en 800 Nm koppel) en een lager verbruik.

Wie dat nog magertjes vindt, kan het AMG Performance pack kiezen. Daarmee levert de motor 571 pk op en 900 Nm koppel. De automaat met zeven verhoudingen is van het droge type en werd overgenomen uit de E63 AMG. Uiterlijk merk je het verschil voornamelijk aan het nieuwe radiatorrooster en de nieuwe uitlaten.

Prestaties

Naargelang het vermogen spurt je in 4,4 of 4,5 seconden van 0 naar 100 km/u. De topsnelheid is begrensd op 250 of 300 km/u. Opvallend is dat de CL gemiddeld maar 10,5 l/100 km verbruikt, een hele prestatie voor een dergelijk slagschip. Het geheim zit hem onder andere in de rechtstreekse injectie, het start-stopsysteem en de automaat die erg weinig energie opslorpt.

CL65 AMG

Voor de echte diehards is er overigens nog de CL65 AMG, met een 6-liter V12 biturbo die nu 630 pk levert tegenover 612 pk vroeger.
 

Advertentie
Advertentie
Advertentie