François Piette

10 JUN 2011

Mercedes M‑Klasse: de derde generatie

Zijn de grote SUV's niet langer aan het feest? De constructeurs blijven er nochtans in geloven. Zo onthult Mercedes de nieuwe M-Klasse, ook bekend als ML. Een grote ommekeer staat niet op het programma, wel toptechnologie om minder brandstof te verbruiken en de voordelen tegenover grote 4x4's de kop in te drukken.

Zachte evolutie

Wat de stijl betreft, blijft de M-Klasse direct herkenbaar. Mercedes heeft zich niet aan grote fantasieën gewaagd en de algemene trekken lijken op die van het vorige model. Toch herkennen we in de nieuwe M-Klasse strakkere lijnen en ontwerpkenmerken van de nieuwste modellen van het merk. In het interieur gaat de evolutie dieper, met volledig hertekende instrumenten en een infortainmentsysteem dat zich met een kleine draaiknop laat bedienen. Dat is tegenwoordig erg in de mode bij de Duitse merken.

6 l/100 km

De grote revolutie vindt plaats onder de motorkap met de komst van de nieuwe dieselversie 250 CDI, een 2.2 viercilinder met 204 pk en 500 Nm. Dit nieuwe basismodel boet helemaal niets in qua prestaties en belooft interessante verbruikwaarden: gemiddeld 6 l/100 km of een CO2-uitstoot van 158 g/km. Uitzonderlijk, voor een SUV met deze afmetingen. Voor meer pit voorziet Mercedes twee V6'en: een benzine (350 BlueEfficiency met 306 pk) en een diesel (350 BlueTec met 258 pk). 

Stortvloed van uitrusting

De nieuwe M-Klasse wijzigt zijn ophanging automatisch naargelang je rijstijl (op basis van tal van sensoren die je spioneren...) en kan ook actief rolbewegingen tegenhouden. Zoals gewoonlijk is de optielijst eindeloos, gaande van rijhulpsystemen tot toegang tot je Facebook-account. Voor terreinliefhebbers is er een off-roadpakket beschikbaar. 

Advertentie
Advertentie
Advertentie