of


Nog geen account?

Dagelijkse nieuwsbrief

We brengen je dagelijks het beste autonieuws

Wekelijkse nieuwsbrief

We brengen je wekelijks het beste autonieuws


Heeft u al een account?

1/3

Mercedes neemt afscheid van de kleine Renault-diesel

De compacte modellen uit het aanbod van Mercedes kunnen niet langer rekenen op de 1.5-dieselmotor van Renault. Voortaan krijgt iedereen minstens een 1.950 cc grote Mercedes-motor. De compacte modellen van het merk vieren dat met een dosis rosé.

Geschreven door Jean-Francois Christiaens

10 November 2020

Advertentie

20201110085303mercedesa.jpg

De voorbije jaren bood Mercedes als instapmotor een 1.5-diesel van Renault aan onder de motorkap van zijn meest compacte modellen. Dat is nu gedaan. Klanten die een basisdiesel wensen voor hun A- of B-Klasse, hun CLA, GLA of GLB, krijgen voortaan een tot 116 pk toegeknepen versie van de eigen viercilinder van 1.950 cc (intern gekend als OM 654q), de 180d. Die motor voldoet aan de Euro 6d-uitstootnormen.

+ 20 Nm

Bestuurders die voor de basisdieselmotor kiezen krijgen daardoor 20 Nm extra in vergelijking met de oude Renault-motor. Dat betekent dat ze voortaan 300 Nm ter beschikking hebben vanaf 1.300 o/m, tegenover 280 Nm vanaf 1.750 o/m voordien.

20201110085304mercedesamoteur.jpg

8 G-DCT

De 180d-motor is vandaag standaard gekoppeld aan een manuele zesversnellingsbak. De 8-trapsautomaat die standaard is op de varianten van 150 pk (200d) en 190 pk (220d) van diezelfde krachtbron is wel als optie beschikbaar op de 180d.

Rosé Gold

20201110085303mercedesglbrose.jpg

Om het nieuws in de verf te zetten, voegt Mercedes een nieuwe tint aan de catalogus van zijn compacte modellen toe: Rosé Gold. Die kleur is dus het voorrecht van de A-Klasse, de B-Klasse, de CLA, de GLA en de GLB.
Jean-Francois
							Christiaens

Jean-Francois Christiaens

Advertentie