François Piette

31 OKT 2011

Mini Roadster: is hij niet leuk?

De bladeren vallen van de bomen, de dagen worden korter en de temperatuur daalt. Geen probleem, een muts en een paar dikke handschoenen beschermen je wel. Zo ben je klaar voor de Mini Roadster, de nieuwste telg in het gamma van Mini.

Groot gamma

Na de Hatchback, Cabriolet, Clubman, Countryman en Coupé is er nu ook een Mini Roadster. Net als de coupé is het een strikte tweezitter en vooral een funauto. Hij onderscheidt zich door zijn speelse stijl en is een echte verleider. Met zijn wielen op de vier hoeken en lengte van 3,7 meter is het de Mini die het meest geïnspireerd is door een kart. De Mini Roadster koop je eerder voor een passionele tocht dan voor zijn functionaliteit. Toch is er in de kofferruimte plaats voor 240 liter, aangevuld met een bergruimte achter de zetels en een laadluik. Nuttig om te weten: de kap bedien je manueel, maar dat kan volgens de constructeur met één handbeweging. En om je kapsel niet in de war te brengen, is er een optionele windbeschermer tussen de twee chromen rollbars.

Vier motoren

Mini biedt maar één dieselversie aan, de Cooper SD met 143 pk sterke tweeliter. Deze diesel presteert eervol (8,1 seconden van 0 tot 100 km/u) en drinkt maar 4,5 l/100 km (CO2-uitstoot 118 g/km). Het benzinegamma is uitgebreider en bestaat uit de Cooper (122 pk), Cooper S (184 pk) en Cooper S John Cooper Works (211 pk). Die laatste legt de spurt van 0 tot 100 km/u af in 6,5 seconden en haalt een top van 237 km/u.

Nog iets om in het achterhoofd te houden: een beweegbare vleugel klapt vanaf 80 km/u omhoog, waardoor de heren met snor en blauwe kepie gewaarschuwd worden.    

Advertentie
Advertentie
Advertentie