Bruno Wouters

21 NOV 2013

BMW K1600 GTL Exclusive: Koning van de GT’s?

Bovenaan het BMW gamma prijkt de K1600 GTL, een indrukwekkende viercilinder, vergelijkbaar met een Goldwing als het op rijplezier aankwam, maar dat het wat moeilijk had om hem wat «panache» betreft bij te benen.

Met deze « Exclusive » versie is dat nu ook opgelost. Verder merken we een nieuw kleurenpalet op zoals een Mineral White Metallic met vier lagen, Magnesium Metallic Mat en Clacier Silver Metallic, met hier en daar wat chroom. Het zadel, rugsteunen en armsteunen komen overeen met de koetswerkkleuren. 

De luxe en het comfort hebben ze hier tot het uiterste gedreven met een nieuw zadel, verwarmde rugsteun en armsteun, maar ook een centrale vergrendeling met «keyless» functie, een in de topcase verdoken antenne, LED verlichting en een nog aangenamer dashboard.  

De K1600 GTL was al voorzien van enkele gesofistikeerde technologieën, zoals de controle van de bandenspanning, het ESA systeem voor de instelling van de ophanging, DTC anti-slipsysteem en ABS. Daar komt nu een hulpsysteem bij voor het starten op een helling.

De uitgebreide uitrusting bestaat ondermeer uit een audio systeem met voorbekabeling voor een GPS systeem, iPod interface, USB en Bluetooth aansluitingen, xenon koplamp, uitneembare binnenbekleding voor de koffers, een tweede stoplicht, grondverlichting, …

Op technisch vlak zijn er geen wijzingen. De Duolever en Paralever ophangingen, de uitstekende zescilinder an 160 pk en koppel van 175 Nm zijn nog altijd van de partij. Het totaalgewicht bedraagt voor deze Exclusive niet minder dan 360 kg.

Techniquement, rien ne change, nous retrouvons les suspensions Duolever et Paralever et le fantastique six cylindres en ligne développant 160 chevaux avec un couple maximal de 175 Nm. Le poids culmine maintenant à 360 kg.

Advertentie
Advertentie
Advertentie