François Piette

29 DEC 2002

Nieuwe Astra 1.7 CDTI eerste diesel die voldoet aan Euro 4

Betere prestaties, een hogere graad van verfijning en een aanzienlijk lager emissieniveau. Dat zijn de troeven van de nieuwe Opel Astra 1.7 CDTI, de eerste dieselaangedreven wagen ter wereld die volledig voldoet aan de Euro-4-emissienorm. De gloednieuwe ECOTEC-turbodiesel met vier cilinders, twee bovenliggende nokkenassen en common-rail directe inspuiting beschikt over een cilinderinhoud van 1.686 cm³, levert 59 kW (80 pk) en ontwikkelt een maximumkoppel van 170 Newtonmeter. Deze uiterst efficiënte viercilinder haalt een topsnelheid van 173 km/u met de Astra hatchback en de notchback en 168 km/u met de break. Het brandstofverbruik bedraagt respectievelijk 4,6 en 4,8 liter per 100 kilometer (gecombineerde MVEG). De Astra Eco met verlaagde luchtweerstandscoëfficiënt en geoptimaliseerde rolweerstand is zo mogelijk nog zuiniger en haalt een hogere topsnelheid. Hij heeft genoeg aan 4,4 liter brandstof per 100 kilometer en de maximumsnelheid bedraagt 178 km/u. De Astra-modellen met de nieuwe 1.7 CDTI-motor worden geleverd vanaf voorjaar 2003. Alle versies voldoen aan de Euro-4-emissienorm, die ongeveer 50% lager ligt dan de huidige Euro-3-norm. De Astra 1.7 CDTI is de eerste diesel die op alle vlakken beantwoordt aan deze norm, die vanaf 2005 verplicht wordt voor alle nieuwe wagens. Gevolg hiervan is dat voor wagens ingeschreven vóór 31 december 2003 geen belasting op de inverkeerstelling (BIV) betaald dient te worden. Vermits de Euro-4-norm inhoudt dat de emissielimieten gedurende 100.000 kilometer niet mogen overschreden worden, is de Astra 1.7 CDTI voorzien van een elektronisch diagnosesysteem (EOBD) dat continu de motoruitstoot controleert. Een directe common-railinspuiting van de tweede generatie, ontwikkeld door Bosch, vormt een van de technische hoogtepunten van deze nieuwe ECOTEC-turbodiesel. Niet alleen werd de inspuitdruk verhoogd tot 1.600 bar, de toegepaste technologie zorgt ook voor een betere regeling van de individuele inspuitprocessen en een fijnere brandstofverneveling, met een verbetering van de emissiewaarden, de reactiesnelheid - bijvoorbeeld bij het starten - en de akoestiek tot gevolg. De nieuwe dieselmotor van de Astra is bovendien uitgerust met talrijke technische snufjes die benadrukken dat Opel vastbesloten is uit te groeien tot een van de leiders van het Europese dieselsegment. Die technische kenmerken omvatten onder meer: pneumatisch gestuurde wervelkleppen in het inlaatsysteem die zorgen voor een sterk wervelend lucht-brandstofmengsel bij lage toerentallen. Dat resulteert in een efficiënte verbranding en een hoog koppel. In het hoge toerenbereik neemt de werveling af, waardoor het vermogen toeneemt. nauwkeurige regeling van de uitlaatgasrecirculatie (EGR): een elektrische lineaire EGR-klep zorgt voor een nauwkeurige regeling van de gerecycleerde uitlaatgassen. watergekoelde uitlaatgasrecirculatie die de temperatuur van de gerecycleerde uitlaatgassen doet dalen en op die manier ook de NOx-emissies doet afnemen. “Via deze inwendige kenmerken en de optimalisatie van het brandstofinspuitsysteem zijn we erin geslaagd de vorming van zowel partikels als stikstofoxides in de 1.7 CDTI te voorkomen, zodat het emissieniveau nog verder wordt verlaagd,” zegt Rita Forst, Managing Director van Opel Powertrain GmbH. “Dankzij deze technologische oplossing kan de luchtkwaliteit continu en in een sneller tempo worden verbeterd omdat deze krachtbron in kleinere wagens en in grote aantallen op de markt kan worden gebracht,” besluit Forst. “De Astra 1.7 CDTI is het eerste model van ons uitgebreide dieseloffensief. Volgend jaar willen we nog eens drie gloednieuwe dieselmotoren introduceren die technologisch gezien aan de top van hun respectieve marktsegmenten zullen staan,” vertelt Carl-Peter Forster, Voorzitter en Managing Director van Opel.
Advertentie
Advertentie
Advertentie