François Piette

26 MRT 2013

Nieuwe Mercedes S‑Klasse onthult interieur

Hallucinant. Dat is het eerste woord dat bij ons opkomt als we het persbericht over de nieuwe S-Klasse lezen. Hij verhoogt alle standaarden en hijst zich qua luxe en comfort op het hoogste plan. Audi en BMW mogen zich schrap zetten.

Leve de lengte

Kleine herinnering voor we deze rijdende cocon beschrijven: de nieuwe S-Klasse heeft als taak om het Maybach-gamma te vervangen. Hij moet dus het beste van het beste bieden. De groeimarkten, en zeker China, zijn van groot belang. Dit land is dol op lange limousines met chauffeur. Mercedes legt de passagiers achterin dus erg in de watten. De nieuwe S-Klasse komt er met maar liefst vier verschillende wielbasissen. 

Zetels die verwarmen, masseren, ventileren, …

Zoals vroeger gebruikt Mercedes masserende zetels, die deze keer ontwikkeld werden in samenwerking met professionele masseurs. De constructeur liet zich inspireren door de technieken met hete stenen. Bovendien wordt bijna alles verwarmd, van het stuur en de zetels tot de centrale armsteun. Zoek niet verder, dit is een grote première.

Geluiddemping

Om voor een muzikale noot te zorgen, stelt Mercedes drie audiosystemen voor. Het meest geavanceerde, ontwikkeld met Burmeister, belooft een vermogen van 1.540 watt en maar liefst 24 luidsprekers waarvan 4 in het plafond. Voor een buitengewone akoestiek bracht de constructeur veel geluiddempend materiaal aan, zodat de S-Klasse bijna even stil wordt als een kathedraal.

Multimediascherm

De multimediavoorzieningen zijn indrukwekkend. Mercedes plaatst een gigantisch scherm (31 cm) dat in twee verdeeld kan worden met de zogeheten Splitview-techniek, met een verschillend beeld naargelang de kijkhoek (bestuurder of passagier). Uiteraard kun je het allemaal personaliseren, zowel de kleur als de intensiteit.

Geparfumeerde airco

De klimaatregeling staat op een hoog niveau en is afgesteld om tocht te vermijden. Het systeem verspreidt ook een parfum. Er zijn vier geuren en als die jou niet bevallen, kun je nog altijd jouw eigen mix samenstellen.

Magic Body Control

In de plaats van droog over oneffenheden te rijden en de meubelen te redden met de ophanging zoals een boot die over golven dobbert, gebruikt de S-Klasse een onuitgegeven systeem: Magic Ride Control. Dat bestaat uit een camera die de weg leest en de ophanging voorbereidt op wat komt. Preventie in plaats van correctie. We staan te popelen om het uit te proberen.

Advertentie
Advertentie
Advertentie