all.loginPopup.or


all.loginPopup.newToVroom

all.newsletterPopup.daily.title

all.newsletterPopup.daily.description

all.newsletterPopup.weekly.title

all.newsletterPopup.weekly.description


all.register.alreadyHaveAccount

1/11

Nissan ontwikkelt een wagen voor mensen die niet meer willen rijden.

De interesse van de Japanse jeugd voor het rijden met de wagen neemt snel af. Voor hen staat tijd achter het stuur gelijk aan verloren tijd. Tijd dat ze niet met hun vrienden verbonden zijn. Voor hen ontwikkelde Nissan de Teatro For Dayz.

Geschreven door François Piette

18 Mei 2024

Advertentie

Hidemi Sasaki, Nissan's Product Planning General Manager, legt hun filosofie uit: “De generatie die nu zijn rijbewijs behaalt, is voortdurend verbonden met zijn vrienden via verschillende toestellen, sociale netwerken, enz. Wat deze generatie bezig houdt, is het vastleggen van ervaringen aan de hand van foto’s en video’s en het delen van deze beelden. Hun netwerk reageert met ‘likes’ en met reacties. Het gaat niet zozeer om het feit dat de ervaring fysiek of virtueel werd beleefd. Alles draait om het delen.” Sasaki heeft het dan enkel over de jongerengeneratie in Japan, maar deze analyse zal ook deels van toepassing zijn voor heel wat jongeren elders in de wereld.

Schermen à volonté
Vertrekkende vanuit deze doordachte filosofie, heeft Nissan een concept ontwikkeld dat connectiviteit als prioriteit nummer 1 heeft. De wagen is in staat om autonoom te rijden en verheft zo de bestuurder van zijn taak om te rijden. In plaats van te rijden beschikken de inzittenden over talloze schermen waarmee ze continu in verbinding kunnen blijven met hun netwerk.

Gepersonaliseerde stoelen
Het hoogtepunt is zonder twijfel het interieur dat zich kan aanpassen aan de gemoedstoestand van de inzittenden. Alles is mogelijk, gaande van lichteffecten tot gepersonaliseerde projecties op de stoelen en op het dashboard.

François
							Piette

François Piette

Advertentie