ou


Pas encore de compte

La quotidienne

Les dernières infos de l'actualité automobile

L’hebdomadaire

Une sélection du meilleur de l'actualité automobile


Ce compte existe déjà

1/17

Officieel: Alpine A110 R, van de Formule 1 naar de weg!

Alpine stelde ons voor om in avant-première de meest radicale in het A110-gamma te ontdekken. We vertellen je er alles over!

Écrit par Sébastien Vanhouche

4 Octobre 2022

Publicité

Voordat het zich overgeeft aan de wereld van de elektrische SUV, stelde Alpine ons voor om in avant-première de meest radicale A110 ooit te ontdekken! En wanneer we voor de neus van het beest staan, kunnen we met eigen ogen vaststellen dat het merk geen half werk geleverd heeft: motorkap, dak, achterruit, diffuser, velgen, voorbumper en zelfs de kuipzetels zijn nieuw! Alleen de motor is niet gewijzigd. Die levert nog steeds 300 pk en een koppel van 340 Nm. Deze Alpine tikt de 100 km/u echter aan in amper 3,9 seconden en haalt een topsnelheid van 285 km/u!


Lichter

Dat deze A110 R sneller gaat dan zijn broers, heeft hij in eerste instantie te danken aan zijn gewicht. Hij verloor 34 kg ten opzichte van de 'S' voor een totaal van 1.082 kg. Alle nieuwe onderdelen zijn dan ook van koolstofvezel, van het dak tot de velgen! Dat laatste alleen al bespaart 12,5 kg. Ze hebben ook een ander ontwerp aan de voor- en achterkant om de luchtweerstand te minimaliseren en de koeling van de 320 mm grote schijven te verbeteren.

Aerodynamischer 

Het Franse merk heeft aan de aerodynamica gewerkt samen met het Formule 1-team! De achterspoiler is identiek aan die van de S, maar zijn andere montage en gecorrigeerde hoek zorgen voor 29 kg extra neerwaartse druk! De nieuwe splitter vooraan zorgt dan weer voor 14 kg extra downforce. Deze A110 R heeft ook een nieuwe vlakke bodem en een chassis dat 10 mm lager is dan dat van de 'S'. Hij kan nog 10 mm extra omlaag dankzij een nieuwe ophanging. Net als op een racewagen is die voorzien van een ring waarmee je in 20 kliks de compressie en het uitveren kan regelen.


Radicaler! 

De Franse bolide is niet enkel tegen het asfalt gekleefd door zijn aerodynamica, maar hij is ook voorzien van Michelin Pilot Sport Cup 2 semi-slicks. Andere verbeteringen zijn een 3D-geprint, kleploos uitlaatsysteem om de viercilinder meer karakter te geven. In het interieur is, om nog een paar gram extra te besparen en de rijervaring te verbeteren, geen veiligheidsgordel aanwezig. Beide kuipzetels zijn wel standaard uitgerust met een zespuntsgordel! Deze A110 R komt op de markt in Blue Racing Mat, dezelfde kleur als de F1-bolides van het merk! Dat geeft perfect de intenties weer van deze versie die nu al bij de dealer verkrijgbaar is. Hij moest radicaal zijn, deze A110 R, en daar is hij zonder twijfel in geslaagd!

?

Sébastien
							Vanhouche

Sébastien Vanhouche

Publicité

Acheter une Alpine A110 ou une voiture similaire

Alpine

A110

74 950 €

2022

12 015 km

Essence

290 ch

Automatique

Occasion

date

Garage Baele

Zelzate

date

-

Alpine

A110

116 995 €

2023

2 865 km

Essence

301 ch

Automatique

Occasion

date

V&D Motors

Aarsele

date

Car-Pass

Alpine

A110

74 110 €

2021

6 500 km

Essence

292 ch

Automatique

Occasion

date

Meulders BVBA

Putte

date

-

Alpine

A110

69 500 €

2018

15 530 km

Essence

252 ch

Automatique

138 g/km

date

Paesmans Autocenter

Hasselt

date

-