of


Nog geen account?

Dagelijkse nieuwsbrief

We brengen je dagelijks het beste autonieuws

Wekelijkse nieuwsbrief

We brengen je wekelijks het beste autonieuws


Heeft u al een account?

1/14

Ook de ‘M Competition’-versies van de BMW X5 en X6 vernieuwd

De topmodellen krijgen een gespierdere look, terwijl ze meer rijplezier moeten combineren met een lager verbruik.

Geschreven door Arnaud Henckaerts

22 Februari 2023

Advertentie

Begin deze maand werden de vernieuwde BMW X5 en X6 voorgesteld. Op het programma: meer geëlektrificeerde aandrijflijnen, een licht hertekend koetswerk en een herwerkt interieur met grotere schermen waarop een nieuw besturingssysteem draait. Die aanpassingen vind je natuurlijk ook terug in de BMW X5 M Competition en BMW X6 M Competition, maar die pakken het met wat meer drama aan.

Eerste 48V V8 van BMW M

Dat uit zich op het eerste zicht vooral in aanpassingen aan het koetswerk, waarbij volgens BMW “het dynamische en extravagante uiterlijk van beide modellen wordt onderstreept door frisse designaccenten”. In de praktijk betekent het dat ze er vooral vooraan agressiever ogen, met scherper getekende bumpers. Maar bij een M Competition verwacht je vooral meer branie onder de motorkap. En op dat vlak zou je gemengde gevoelens kunnen krijgen.

Hoewel de 4,4 liter grote ‘M TwinPower Turbo V8’ in beide modellen volgens BMW nieuw is, levert hij exact evenveel vermogen en koppel als in de uitgaande versies: 625 pk en 750 Nm. Ook de prestaties zijn zowat identiek, met 3,9 seconden voor de traditionele 0 naar 100-sprint. En dat terwijl de elektromotor die in de 8-traps M Steptronic versnellingsbak is geïntegreerd 12 pk en 200 Nm extra levert. Als het een troost mag zijn: volgens BMW is de aandrijflijn daardoor responsiever en gaan de hernemingen gaan erop vooruit. En dat is in het dagelijks gebruik misschien belangrijker dan 0 naar 100-cijfers.

Meer emotie, minder uitstoot

In het dagelijks gebruik moeten de beter schakelende versnellingsbak, het nauwkeuriger afgestelde chassis en het verbeterde M xDrive vierwielaandrijvingssysteem met het Active M Differential achteraan volgens BMW ook zorgen voor meer rijplezier. Het standaard gemonteerde M sportuitlaatsysteem met elektrisch gestuurde kleppen moet de geluidsbeleving dan weer ten goede komen, terwijl nieuwe katalysatoren zorgen voor properdere uitlaatgassen. En ook minder uitlaatgassen, want het WLTP-gehomologeerde verbruik daalt van 13,3 l/100 km (303 gr/km CO2) in de huidige X5 M Competition naar 12,9 (291 g/km) in de nieuwe en van 13,1 l/100 km (299 g/km) naar 12,7 (287 g/km) bij de X6 M Competition.

Arnaud
							Henckaerts

Arnaud Henckaerts

Foto’s: BMW

Advertentie

Koop een BMW X5 of vergelijkbare auto

BMW

X5

99 899 €

2024

7 584 km

N/A

489 pk

Automaat

19 g/km

date

BMW Jorssen Zuid

Aartselaar

date

Car-Pass

BMW

X5

51 900 €

2020

93 200 km

Hybride

286 pk

Automaat

41 g/km

date

BMW Jorssen Zuid

Aartselaar

date

Car-Pass

BMW

X5

84 900 €

2024

25 725 km

Diesel

286 pk

Automaat

0 g/km

date

BMW Sneyers

Herentals

date

Car-Pass

BMW

X5

99 899 €

2025

21 740 km

Hybride

313 pk

Automaat

0 g/km

date

BMW Jorssen Zuid

Aartselaar

date

Car-Pass

BMW

X5

52 900 €

2019

91 414 km

Hybride

211 pk

Automaat

27 g/km

date

BMW Sneyers

Herentals

date

Car-Pass

BMW

X5

105 899 €

2024

17 097 km

Hybride

313 pk

Automaat

19 g/km

date

BMW Sneyers

Herentals

date

Car-Pass

BMW

X5

69 900 €

Nieuw Nieuw

2022

37 743 km

Hybride

286 pk

Automaat

37 g/km

date

BMW Sneyers

Herentals

date

Car-Pass

BMW

X5

99 899 €

2025

2 750 km

N/A

489 pk

Automaat

19 g/km

date

BMW Jorssen Zuid

Aartselaar

date

Car-Pass