François Piette

3 JAN 2007

Opel Corsa OPC : mini furie

Klein maar krachtig, een beknopte maar toepasselijke omschrijving voor deze auto. De kenners zullen het meteen opgemerkt hebben dankzij de dakspoiler en gespierde flanken. Achteraan valt ook de driehoekige uitlaat op en de luchtdiffusor, evenals de exclusieve achteruitkijkspiegels. Een reeks attributen die extra in de verf worden gezet met de typische blauwe kleur van de OPC modellen van Opel. Maar, de meest aantrekkelijke evolutie zit onder de motorkap, en die evolutie is niet van de minste. Er zit een kleine 1.6 motor onder met 192 pk en een koppel van 230 Nm. Dat koppel kan zelf oplopen tot 260 Nm dankzij een overboost functie. Al dat vermogen wordt met behulp van een zesvoudige en handgeschakelde versnellingsbak overgezet op de voorwielen. De aangekondigde prestaties doen dan ook watertanden, 7.2 seconden voor de sprint van 0 tot 100 km/u. Opel heeft bijzondere aandacht geschonken aan de motoriek en laat weten dat in vijfde versnelling slechts 6.7 seconden nodig zijn om van 80 tot 120 km/u te geraken. Het verbruik blijkt aanvaardbaar voor dergelijke prestaties, met 7.9 liter gemiddeld verbruik voor 100 km, bij de eerst volgende test zullen we dat goed in het oog houden. Het chassis onderging ook enkele specifieke wijzigingen en werd 10 mm lager geplaatsts, de diamater van de stabilisatorstang kreeg er ook 10 mm bij. Het bijgeleverde ESP systeem, dat ontkoppeld kan worden, werd ook aangepast om de sportiviteit van de wagen te behouden. De nieuwe Corsa OPC wordt geleverd met 17 velgen met 215/R17 banden, in optie zijn 18 duim velgen verkrijgbaar met banden van 225. Het “16 duim” remsysteem, met blauwgeschilderde remklauwen” moet al dat geweld tot stilstand kunnen brengen. De Corsa OPC is uitgerust met geventileerde remschijven van 308 mm vooraan, en 264 mm achteraan. Meer dan genoeg dus! Het interieur, hoe kon het ook anders, werd ook gewijzigd. Net zoals de andere OPC modellen krijgt hij de OPC deurdrempels, met chroom afgewerkte tellers met rode wijzers, en met blauwe kleur omringde ventilatiegaten (grijs in optie). Een lederen stuur maakt ook deel uit van de standaarduitrusting. Om aan te geven dat het hier om een sportwagen gaat, is dit stuur uitgerust met een blauw gekleurd nulpunt (zilver in optie). De specifieke centrale console en de pedalen in aluminium sterken dat sportgevoel extra aan. Tot slot, zitten in de Recaro sportzetels de hoofdsteunen verwerkt.
Advertentie
Advertentie
Advertentie