all.loginPopup.or


all.loginPopup.newToVroom

all.newsletterPopup.daily.title

all.newsletterPopup.daily.description

all.newsletterPopup.weekly.title

all.newsletterPopup.weekly.description


all.register.alreadyHaveAccount

1/8

Peugeot 208: de vlam in leven houden

De meest populaire auto van Europa krijgt een facelift. Na de elektrische e-208 is het nu aan de benzine- en dieselversies van de Peugeot 208 om een nieuw snoetje te krijgen. Met als extra bonus nieuwe (mild) hybride aandrijflijnen!

Geschreven door Jean-Francois Christiaens

6 Juli 2023

Advertentie

Afgelopen september toonde Peugeot al de vernieuwde versie van de e-208. De kleine leeuw kreeg ook een nieuwe batterij en elektromotor, waarmee hij de symbolische grens van 400 km rijbereik wist te behalen.

Nu toont Peugeot ook de verbeteringen met de facelift van de rest van de 208-familie. Net op het moment van de lancering van de Renault Clio facelift, zijn grote rivaal... De laatste tijd blijkt de Peugeot echter de meer populaire van de twee, want het merk herinnert ons eraan dat de 208 de bestverkochte auto was in Europa, over alle segmenten heen, in 2021 en 2022.

Hybride op 48 volt

De grootste vernieuwing voor deze facelift is te vinden onder de motorkap, met nieuwe geëlektrificeerde motoren voor de 208. Net als de grotere 3008 en 5008 krijgt de compacte stadswagen namelijk de nieuwe mild hybride aandrijflijn op 48 volt van Stellantis.

100 of 136 pk

Deze 'Hybrid 48V'-motoren zijn gebaseerd op een nieuwe versie van de 1.2 PureTech-turbobenzine met 100 of 136 pk. Deze motoren worden steeds gekoppeld aan een automatische versnellingsbak met dubbele koppeling en 6 versnellingen (e-DCS6) waarin een kleine elektromotor zit verwerkt. Dankzij een kleine batterij die bijlaadt tijdens het rijden (en vooral het afremmen), geeft deze elektromotor wat extra koppel bij lage toerentallen en bespaart hij tot 15% verbruik volgens Peugeot. In de stad zouden de 208 Hybrid 100 en Hybrid 136 zelfs "meer dan 50% in de 100% elektrische modus" rijden.

De rest van het gamma aan verbrandingsmotoren in deze nieuwe 208 bestaat overigens nog enkel uit benzinemotoren: de PureTech 75 en de PureTech 100. Geen diesel meer in de catalogus van de 208, dus, in tegenstelling tot de nieuwe Clio.

Scherpe blik

Verder gaat deze facelift natuurlijk ook gepaard met een aantal cosmetische vernieuwingen en nieuwe kleuren. Aan boord zijn de veranderingen wat subtieler, maar we kunnen wel wijzen op het voortaan standaard meegeleverde Peugeot i-Connect-systeem met zijn centrale aanraakscherm van 10 inch, net als enkele verbeteringen voor sommige opties (krachtigere inductielader voor smartphones, een hogere resolutie voor de achteruitrijcamera, enz.).

De nieuwe Peugeot 208 wordt in november 2023 gelanceerd in België.


Jean-Francois
							Christiaens

Jean-Francois Christiaens

Advertentie

Koop een Peugeot 208 of vergelijkbare auto

8 490 €

2020

76 795 km

Benzine

75 pk

Manueel

94 g/km

date

Garage Bols BV

Poppel

date

Car-Pass

7 500 €

2018

141 660 km

Diesel

75 pk

Manueel

90 g/km

date

Garage Palermo

Moorsele

date

Car-Pass

14 990 €

2020

38 400 km

Benzine

101 pk

Manueel

98 g/km

date

My Way Raes Damme

Damme

date

Car-Pass

My Way

5 995 €

2015

107 050 km

Benzine

82 pk

Manueel

104 g/km

date

DAB Groep

Dendermonde

date

Car-Pass

30 450 €

2023

7 623 km

Elektrisch

Elektrisch

136 pk

Automaat

0 g/km

date

Garage Bols BV

Poppel

date

Car-Pass

12 699 €

2022

37 621 km

Benzine

75 pk

Manueel

119 g/km

date

Autohero

Thuislevering

date

Car-Pass

12 750 €

2020

57 840 km

Benzine

75 pk

Manueel

94 g/km

date

Garage Felix

Brecht

date

Car-Pass

13 950 €

2022

10 855 km

Benzine

75 pk

Manueel

120 g/km

date

Garage Felix

Brecht

date

Car-Pass