Bruno Wouters

7 AUG 2011

De driewieler in volle mutatie !

Het Italiaanse Piaggio, vader van de Vespa en voorloper van de scooter, kwam in 2006 op de markt met een nieuwe oplossing voor het mobiliteitsprobleem, de MP3, een scooter met drie wielen. Een eenvoudig maar geniaal idee.


Of toch bijna geniaal, want bij de ontwikkeling van de MP3 hebben de ingenieurs van Piaggio een detail over het hoofd gezien, en in het bijzonder de wetgeving op voertuigen zonder cockpit of passagiersruimte. Hadden ze dat wel gedaan dan hadden ze meteen de spoorbreedte van de voorwielen enkele centimeters (4,5 !) breder gemaakt, waardoor hun scooter in een andere categorie was beland, toegankelijk voor de bezitters van een B rijbewijs. In 2008 kwam daar met het LT gamma verandering in, de versies die enkel met een motorrijbewijs mogelijk zijn heten sindsdien de RL. Om toegankelijk te zijn voor het B rijbewijs, en aan de homologatie van de nieuwe homologatie te voldoen, beschikt de MP3 LT ook over een rempedaal.

B Rijbewijs

De LT beschikt dus over drie bedieningen voor de remmen, de linkerhendel voor de achterrem, de rechterhendel voor de voorrem en de pedaal voor een combinatie van de twee. De MP3 is een commercieel succes en er werden al meer dan 100,000 exemplaren van verkocht. De grootste markt is Frankrijk, waar het gamma enkel nog uit de RL 125cc bestaat, en versie dat sowieso toegankelijk is voor de bezitters van een B rijbewijs. Toch is de MP3 niet vrij van alle kritiek. Hij is aan de zware en intimiderende kant en potentiële klanten schrikken daar wel eens van af. Als alternatief heeft Piaggio de MP3 Yourban op de markt gebracht. Een esthetisch vloeiender en lichter ogende versie en zonder de de praktische koffer achteraan zoals zijn grotere broer.

Een rasechte Yourban …

De verschillen houden echter niet op bij de look. De Yourban is ook vijf centimeter korter en is 16 kg lichter. De wielen vooraan zijn groter, 13” tegenover 12”, maar met minder brede banden (110/70). Er zijn ook enkele leuke details zoals een LED verlichting tussen de twee koplampen, LED achterlichten, spatborden en handvaten rondom het zitje voor de passagier. De Yourban slaagt er in elk geval in om een lichter ogend en minder intimiderend alternatief te zijn op de MP3!

… en wendbaar !

Zodra we de bedieningspanelen, de handrem, de voetrem en de roll-lock knop dat de Youban recht houd onder de knie hebben is er geen enkel probleem met deze scooter. Piaggio beheerst deze technologie perfect, en enkel een ervaren rijder zal het voortrein wat zwaarder aanvoelen tegenover een klassieke scooter met twee wielen. De Yourban is lenig en wendbaar, en de vooruitgang tegenover de “klassieke” MP3 is duidelijk. Op en af het voetpad rijden is geen enkel probleem, evenals zich een weg banen door het drukke stadsverkeer.

Volmaakte technologie

Gaten en andere onregelmatigheden in de weg zijn geen enkel probleem voor de Yourban, hij blijft vrij van allerhande ongewenste reacties. Dit gezond gedrag heeft ook het nodige veiligheidsgevoel als gevolg. Eigenlijk is dat niet enkel een gevoel, met zijn drie wielen hoeft de MP3 Yourban niet te wijken voor gravel, gladde wegmarkeringen en andere obstakels op de weg. Piaggio heeft trouwens geen ABS voorzien voor dit model, zelf niet in optie! Hij blijft even praktisch als zijn grotere broer, maar werd dus wel ontdaan van enkele opbergruimtes, zoals de ruime koffer van de MP3. In ruil krijgen we met de MP3 Yourban een sympathiekere look, maar vooral een veel betere wendbaarheid en wegligging voor een prijs van 6.949 € tegenover 7.509 € voor de MP3.

 

Advertentie
Advertentie
Advertentie