ou


Pas encore de compte

La quotidienne

Les dernières infos de l'actualité automobile

L’hebdomadaire

Une sélection du meilleur de l'actualité automobile


Ce compte existe déjà

1/10

Porsche 911 GT3 RS, nog extremere limieten voor rijplezier met een verbrandingsmotor

De 911 voor de puristen staat scherper dan ooit. Op het programma: aerodynamica op het scherpst van de snee, technieken uit de motorsport, een atmosferisch blok met 525 pk en een korte versnellingsbak!

Écrit par Jean-Francois Christiaens

18 Août 2022

Publicité

De nieuwste 911 GT3 maakt zoals beloofd zijn rentree na een trainingskamp en schakelt over op de RS-modus. Dit is de scherpste versie van de 911 GT3, waarmee hij op circuitdagen snelle tijden kan neerzetten, maar toch goedgekeurd is voor gebruik op de openbare weg.

Actieve aerodynamica

Het meest zichtbare deel van de transformatie is de enorme achtervleugel. In tegenstelling tot de 'onopvallende' Touring-versie van de GT3, toont de GT3 RS duidelijk zijn honger naar het circuit met dit enorme aanhangsel. Het is de eerste keer op een 911 voor straatgebruik dat de bovenkant ervan hoger reikt dan het dak. Samen met andere actieve elementen rond de voorwielen genereert hij tot 409 kg downforce bij 200 km/u, en tot 860 kg bij 285 km/u. Ter vergelijking: dat is twee keer zoveel als de vorige 911 GT3 RS en drie keer zoveel als de huidige 911 GT3.


DRS

Maar om de 911 GT3 RS op de rechte stukken even snel te laten gaan als in de bochten, heeft Porsche hem voor het eerst uitgerust met een 'DRS' (Drag Reduction System). De bestuurder kan op een knop drukken om de actieve elementen te laten zakken om de luchtweerstand te verminderen. Omgekeerd werken de actieve elementen ook als luchtremmen bij een noodstop.

Centrale radiator

Om plaats te maken voor de actieve elementen rond de voorwielen heeft Porsche het koelsysteem van de 911 GT3 RS herbekeken. In plaats van de drie kleine radiatoren van zijn voorgangers, is de nieuwe 911 GT3 RS nu voorzien van een grote centrale radiator onder het kofferdeksel vooraan. Een technische oplossing die overgenomen is van de 911 RSR en 911 R competitiemodellen.

Instelbare vering en differentieel

Andere vernieuwingen in de 911 GT3 RS die de circuitervaring verder verbeteren, zijn onder andere de in Track-modus door de bestuurder onafhankelijk instelbare schokdempers, zowel qua compressie en rebound. De werking van het achterste differentieel kan ook rechtstreeks worden ingesteld met een op het stuur gemonteerde knop. 

Natuurlijk is de 911 GT3 RS ook lichter geworden dankzij het gebruik van met koolstofvezel versterkt plastic (CFRP). Zijn leeggewicht blijft beperkt tot 1.450 kg, tegen 1.435 kg voor de GT3 PDK, en dat ondanks het gebruik van talrijke extra aerodynamische elementen.

525 pk bij 8.500 tpm

Natuurlijk heeft ook het hart van dit beest de nodige verbeteringen gekregen. De atmosferische 4.0-liter boxer is opgevoerd tot 525 pk, 15 pk meer dan de GT3. De RS profiteert ook van een kortere eindverhouding voor zijn 7-traps PDK versnellingsbak. De topsnelheid wordt daarmee verlaagd tot 296 km/u, maar de klassieke sprint naar 100 km/u duurt 3,2 seconden, tegen 3,4 seconden voor de GT3 PDK en 3,9 seconden voor de GT3 met handgeschakelde versnellingsbak.

Meer dan € 240.000

In België biedt Porsche de nieuwe GT3 RS aan vanaf € 240.187. Er zijn twee belangrijke optiepakketten: het Clubsport-pakket wordt zonder meerprijs aangeboden en omvat een rolbeugel, een manuele brandblusser en een zespuntsgordel voor de bestuurder. Het Weissach pakket, met een prijs van € 39.716, omvat talrijke carbon of CFRP onderdelen en van de motorsport afgeleide magnetische peddels voor de PDK-versnellingsbak.

Jean-Francois
							Christiaens

Jean-Francois Christiaens

Publicité

Acheter une Porsche 911 ou une voiture similaire

249 950 €

2022

13 112 km

Essence

650 ch

Automatique

272 g/km

date

Mazuin Fosses - Volkswagen & Commercial Vehicles

Fosses-La-Ville

date

Car-Pass

My Way

39 990 €

2002

97 000 km

Essence

- ch

Automatique

Occasion

date

Garage Kose

Chatelineau

date

-

27 900 €

2001

275 000 km

Essence

300 ch

Manuelle

Occasion

date

CONVERTIBLE SPRL DAVID GUISSARD

Burdinne

date

-

31 000 €

2001

158 000 km

Essence

300 ch

Manuelle

295 g/km

date

CONVERTIBLE SPRL DAVID GUISSARD

Burdinne

date

-

99 990 €

2018

59 898 km

Essence

370 ch

Automatique

190 g/km

date

Dumarey

Torhout

date

Car-Pass

Land Rover Approved

84 991 €

2012

74 427 km

Essence

400 ch

Automatique

210 g/km

date

B&O Diest NV

DIEST

date

-

150 000 €

1980

306 387 km

Essence

204 ch

Automatique

0 g/km

date

Garage Autostroo

Damme

date

-

59 990 €

1974

109 000 km

Essence

150 ch

Manuelle

Occasion

date

Geurts Car Center

Genk / Bosdel

date

-