François Piette

7 JUN 2016

Porsche: drie nieuwe modelfamilies!

Lang geleden draaide het gamma van Porsche alleen rond de 911. Vandaag verkoopt Porsche in België meer auto’s dan Jaguar, Subaru, Maserati en Lancia samen!

Dat succes is te danken aan de uitbreiding van het gamma. Verkocht Porsche tot voor kort evenveel tweedeurs- als vierdeursmodellen, dan zorgde de komst van de Macan voor een nieuwe verdeling. Ongeveer 65% van de Porsches die vandaag worden verkocht, zijn “gezinswagens” (Macan, Cayenne en Panamera). Bij de sportmodellen neemt het succes van de 911 niet af: die blijft nog steeds de meest verkochte tweedeurs, voor de Boxster en Cayman.

Drie families

Vandaag herstructureert het merk zijn gamma, en schikt het zijn modellen in drie families: sportwagens met zescilindermotor achteraan (911), sportwagens met viercilindermotor centraal (718 Boxster en Cayman) en gezinswagens (Cayenne, Macan en Panamera).

Waarom 718?

We keren even terug naar het salon van Detroit in 1993. Porsche stelt er ons een conceptcar voor van een roadster met centrale motor, die succesvol ontvangen wordt. De auto gaat in productie. Drie jaar later ziet de Boxster het daglicht. Boxster is een samentrekking van de woorden “Boxer” (de opstelling van de cilinders) en “Roadster”. Twintig jaar later is het succes van het model nog niet afgenomen. Als er vandaag een getal aan zijn naam wordt toegevoegd (718), dan is dat om het verband met de 911 te benadrukken. De gezinswagens stellen zich tevreden met gewone namen.

Waarom 718? Een eenvoudig eerbetoon aan de 718 RSK, een racewagen uit de jaren 60 die de 550 Spyder verving. Die laatste was dan weer vooral bekend omdat James Dean er een had. Ook dat model was een viercilinder, wat hem niet verhinderde om te schitteren aan de top van de competities.

Porsche en viercilinders

Veel fans schreeuwden moord en brand toen Porsche aankondigde dat het een viercilinder onder de kap van zijn roadster zou stoppen, maar ze vergeten dat Porsche destijds met een gelijkaardige motor begon. Porsche en viercilinders, dat is een lange liefdesgeschiedenis: de 356, 914, 912, 924, 944, 968,… allemaal modellen met een viercilinder. Ze waren misschien niet allemaal even charismatisch als de karakteristieke “flat six” van de 911, maar ze hadden ook hun kwaliteiten. Daar komen we later nog op terug.

Panamera

Na de voorstelling van de 718 Boxster en 718 Cayman stelt Porsche in september op het salon van Parijs de volledig nieuwe Panamera voor. Wat de looks betreft, zal die ongetwijfeld scherper ogen en enkele elementen van de recente sportmodellen van het merk overnemen. Qua technologie belooft Porsche connectiviteit, uitgebreide rijhulp en net als het huidige model een oplaadbare hybride.

De uitdagingen van de toekomst

Porsche is zich ten volle bewust van zijn geschiedenis, maar kijkt toch naar de uitdagingen van de toekomst. In plaats van de platgetreden paden moet het een onbekende weg inslaan. Daar hangt de duurzaamheid van het succes van af. Wat dat betreft, geven we nog mee dat het merk de toekomstige productie van de “Mission E” heeft bevestigd, een conceptcar van een 100% elektrische berline met verbluffende prestaties.
Advertentie
Advertentie
Advertentie