all.loginPopup.or


all.loginPopup.newToVroom

all.newsletterPopup.daily.title

all.newsletterPopup.daily.description

all.newsletterPopup.weekly.title

all.newsletterPopup.weekly.description


all.register.alreadyHaveAccount

{"fr":"Porsche Taycan argent, stationné près d'un mur de briques, ciel partiellement nuageux.","nl":"Zilverkleurige Porsche Taycan, geparkeerd bij bakstenen muur onder gedeeltelijk bewolkte hemel."}
{"fr":"Roue avant d'une Porsche en mouvement sur une route dégagée par temps ensoleillé.","nl":"Voorwiel van een Porsche rijdend op een lege weg bij zonnig weer."}
1/11

Porsche Taycan (2024): wat is zijn echte autonomie?

Kan de Porsche Taycan echt tot 678 km rijden op een volle batterij? We zochten het uit aan het stuur van de versie met het grootste rijbereik!

Geschreven door Sébastien Vanhouche

4 Juli 2025

Advertentie

Vorig jaar kreeg de Porsche Taycan niet alleen een facelift, maar ook meer vermogen bij het laden én ontladen, én een groter rijbereik. In theorie zou de elektrische Duitser nu tot 678 km ver kunnen rijden op één acculading. Maar hoe zit dat in de praktijk?

Zoals wel vaker het geval is bij elektrische wagens die premium of sportief zijn, zijn het de minst krachtige versies die het verst geraken. Die kunnen immers vaak rekenen op de grootste beschikbare batterij, gecombineerd met een enkele, zuinigere elektromotor. En dat is exact de configuratie van onze testwagen. Onze Porsche Taycan beschikt over een elektromotor van 320 kW (435 pk) en 420 Nm, die enkel de achterwielen aandrijft, maar is wel uitgerust met de optionele Performance Battery Plus. Daarmee stijgt de bruto accucapaciteit tot 105 kWh, waarvan 97 kWh effectief bruikbaar. Dankzij die combinatie komt onze Porsche Taycan aan een theoretisch WLTP-rijbereik van 657 km en accelereert hij in minimaal 4,8 seconden van 0 tot 100 km/u. Zijn topsnelheid bedraagt 230 km/u.

Zilverkleurige Porsche Taycan, geparkeerd bij bakstenen muur onder gedeeltelijk bewolkte hemel.
Advertentie

Bijna 250 km met 50% batterij

Na bijna 250 km rijden in een mix van stadsverkeer, platteland en autosnelwegen noteerden we een gemiddeld verbruik van 20,8 kWh/100 km. Dat is iets meer dan de maximumwaarde van 19,4 kWh/100 km opgegeven door Porsche. We hebben echter ook volop genoten van het uitstekende onderstel en de 320 kW (435 pk), zonder er overdreven gebruik van te maken. Bij het inleveren van de sleutel stond de batterij nog op exact 50%. We hadden dus in theorie zo’n 500 km kunnen rijden op één volle lading stroom. Best indrukwekkend.

Voorwiel van een Porsche rijdend op een lege weg bij zonnig weer. Close-up van Porsche 911 LED achterlicht met dynamisch vervaagde achtergrond. Porsche-autowiel in beweging met zichtbare remklauw op snelle weg.
Advertentie

Tussen 400 en 500 km écht rijbereik voor je moet laden

Tijdens de laatste 50 km, waarin we iets rustiger reden, bereikten we zelfs een gemiddeld verbruik van amper 16,1 kWh/100 km! Dat ligt lager dan het minimale gecombineerde verbruik van 17 kWh/100 km volgens Porsche. Met een voorzichtige rechtervoet hadden we dus zelfs meer dan 600 km kunnen halen uit één volle batterij! De weersomstandigheden tijdens onze testrit zaten trouwens ook mee, al waren ze niet perfect. Bij temperaturen die schommelden tussen iets boven 20 °C en ruim 30 °C moesten we geregeld beroep doen op de airco en geventileerde zetels… Hoe dan ook: ook al haal je in de praktijk geen 678 km, je mag wel rekenen op een realistisch bereik van 400 tot 500 km. Meer dan genoeg voor dagelijks gebruik én voor langere ritten.

Interieurzicht van een Porsche Taycan met chauffeur gefocust op de groene weg. Witte Porsche Taycan op geplaveide weg, blauwe lucht en bakstenen muur op de achtergrond. Porsche-wiel in beweging op een weg, met dynamisch snelheids-effect.
Advertentie

Rijbereik is lang niet de enige troef van de Porsche Taycan

De Taycan blinkt niet alleen uit in rijbereik (en dynamiek), maar ook in laadsnelheid. Hij kan namelijk tot 320 kW snelladen! In theorie volstaat dat om de batterij van 10 tot 80% op te laden in slechts 18 minuten. In de praktijk duurt dat vaak wat langer, omdat zo krachtige laadpalen niet overal beschikbaar zijn. Maar dankzij zijn 800 V-architectuur behoudt de Taycan sowieso een hoog laadvermogen, wat het wachten aan de laadpaal flink verkort.

Detail van het voorwiel van een witte elektrische Porsche Taycan, oplader zichtbaar.
Advertentie

De Porsche Taycan blinkt dus niet alleen uit in lange afstanden rijden, hij laadt ook snel weer op — zelfs zonder een 320 kW-laadpunt. Hij voelt zich bovendien overal thuis: van bergpassen tot landelijke wegen of snelwegen. Al is het vooral op die eerste twee types weg dat hij écht indruk maakt.

Sébastien
							Vanhouche

Sébastien Vanhouche

Foto’s: Vroom, Sébastien Vanhouche

Advertentie

Koop een Porsche Taycan of vergelijkbare auto

Porsche

Taycan

175 000 €

Prijs Prijs

2023

5 022 km

Elektrisch

Elektrisch

761 pk

Automaat

232 g/km

date

Garage Palermo

Moorsele

date

-

Porsche

Taycan

82 900 €

2022

68 308 km

Elektrisch

Elektrisch

598 pk

Automaat

0 g/km

date

Garage Autostroo

Damme

date

-

Porsche

Taycan

66 990 €

Prijs Prijs

2022

47 197 km

Elektrisch

Elektrisch

381 pk

Automaat

0 g/km

date

SARRAZIJN

Lombardsijde

date

Car-Pass