Vorig jaar kreeg de Porsche Taycan niet alleen een facelift, maar ook meer vermogen bij het laden én ontladen, én een groter rijbereik. In theorie zou de elektrische Duitser nu tot 678 km ver kunnen rijden op één acculading. Maar hoe zit dat in de praktijk?
Zoals wel vaker het geval is bij elektrische wagens die premium of sportief zijn, zijn het de minst krachtige versies die het verst geraken. Die kunnen immers vaak rekenen op de grootste beschikbare batterij, gecombineerd met een enkele, zuinigere elektromotor. En dat is exact de configuratie van onze testwagen. Onze Porsche Taycan beschikt over een elektromotor van 320 kW (435 pk) en 420 Nm, die enkel de achterwielen aandrijft, maar is wel uitgerust met de optionele Performance Battery Plus. Daarmee stijgt de bruto accucapaciteit tot 105 kWh, waarvan 97 kWh effectief bruikbaar. Dankzij die combinatie komt onze Porsche Taycan aan een theoretisch WLTP-rijbereik van 657 km en accelereert hij in minimaal 4,8 seconden van 0 tot 100 km/u. Zijn topsnelheid bedraagt 230 km/u.

Bijna 250 km met 50% batterij
Na bijna 250 km rijden in een mix van stadsverkeer, platteland en autosnelwegen noteerden we een gemiddeld verbruik van 20,8 kWh/100 km. Dat is iets meer dan de maximumwaarde van 19,4 kWh/100 km opgegeven door Porsche. We hebben echter ook volop genoten van het uitstekende onderstel en de 320 kW (435 pk), zonder er overdreven gebruik van te maken. Bij het inleveren van de sleutel stond de batterij nog op exact 50%. We hadden dus in theorie zo’n 500 km kunnen rijden op één volle lading stroom. Best indrukwekkend.



Tussen 400 en 500 km écht rijbereik voor je moet laden
Tijdens de laatste 50 km, waarin we iets rustiger reden, bereikten we zelfs een gemiddeld verbruik van amper 16,1 kWh/100 km! Dat ligt lager dan het minimale gecombineerde verbruik van 17 kWh/100 km volgens Porsche. Met een voorzichtige rechtervoet hadden we dus zelfs meer dan 600 km kunnen halen uit één volle batterij! De weersomstandigheden tijdens onze testrit zaten trouwens ook mee, al waren ze niet perfect. Bij temperaturen die schommelden tussen iets boven 20 °C en ruim 30 °C moesten we geregeld beroep doen op de airco en geventileerde zetels… Hoe dan ook: ook al haal je in de praktijk geen 678 km, je mag wel rekenen op een realistisch bereik van 400 tot 500 km. Meer dan genoeg voor dagelijks gebruik én voor langere ritten.



Rijbereik is lang niet de enige troef van de Porsche Taycan
De Taycan blinkt niet alleen uit in rijbereik (en dynamiek), maar ook in laadsnelheid. Hij kan namelijk tot 320 kW snelladen! In theorie volstaat dat om de batterij van 10 tot 80% op te laden in slechts 18 minuten. In de praktijk duurt dat vaak wat langer, omdat zo krachtige laadpalen niet overal beschikbaar zijn. Maar dankzij zijn 800 V-architectuur behoudt de Taycan sowieso een hoog laadvermogen, wat het wachten aan de laadpaal flink verkort.


De Porsche Taycan blinkt dus niet alleen uit in lange afstanden rijden, hij laadt ook snel weer op — zelfs zonder een 320 kW-laadpunt. Hij voelt zich bovendien overal thuis: van bergpassen tot landelijke wegen of snelwegen. Al is het vooral op die eerste twee types weg dat hij écht indruk maakt.