of


Nog geen account?

Dagelijkse nieuwsbrief

We brengen je dagelijks het beste autonieuws

Wekelijkse nieuwsbrief

We brengen je wekelijks het beste autonieuws


Heeft u al een account?

De kleine kreeg een koffer!

1/7

De kleine kreeg een koffer!

Na Peugeot met de 207 SW en Skoda met de Fabia Combi, springt ook Renault mee op de boot van de breaks die van stadswagentjes afgeleid worden. Een te verwachten stap en de Clio Grand Tour is uiteraard welkom. We zijn dan ook benieuwd wat het dynamische profiel en de bruikbare koffer brengen.

Geschreven door François Piette

17 Mei 2024

Advertentie
Tot aan de achterste deuren is de Clio Grand Tour identiek aan de vijfdeurs en het is pas vanaf de achterste zijruit dat Renault verder bouwde. De groei van de kofferruimte werd echter op een estetische en elegante manier verwerkt. Het geheel doet helemaal niet denken aan een “Clio met een rugzak”, maar is een break met vloeiende en dynamische lijnen.  De totale lengte komt nu op 4203 mm waardoor hij één van de meest compacte breaks op de markt wordt. Maar de esthetiek heeft ook een mindere zijde, want door de wijkende daklijn krijgen de achterinzittenden geen extra hoofdruimte
 
Met een volume van 439 m³ boekt de koffer 50% winst ten opzichte van de berline. Met de achterbank neergeklapt stijgt dit volume zelfs tot 1277 liter. Ook de moduleerbaarheid werd niet vergeten met een handige dubbele bodem, een in 1/3-2/3 delen neerklapbare achterbank en een bagageafdekking die in een handige ruimte in de koffer kan opgeborgen worden.
In de Clio Grand Tour heb je de keuze tussen drie benzinemotoren. Eerst is er de 1.2 16v van 75 pk, gevolgd door de turboversie 1.2 TCE met 101 paarden en tenslotte is er de 1.6 16v die 110 pk levert. Deze laatste wordt echter enkel met een automatische bak geleverd. Op het dieselfront strijden de gekende versies van de 1.5 dCi van 70,85 en 105 pk.
 
Op de baan
 
Eens aan het stuur rijdt deze Clio Grand Tour…zoals elke Clio! Hij is vinnig en beweeglijk, maar wordt toch enigszins afgeremd door de iets te vage stuurinrichting. We zijn nochtans zeer te spreken over het ophangingscompromis dat een erg goed weggedrag aan een uitstekend rijcomfort paart. Dat rijcomfort mag je zeker tot de besten van zijn categorie rekenen. Het algemene comfort profiteert trouwens ook nog van een uitstekende geluidsdemping en daarbovenop komt nog eens de prima afwerking en de doorzichtige ergonomie. Toch spijtig dat de zitruimte niet echt toenam…
 

Met de 1.5 dCi van 105 pk ervaar je de Clio gauw een aangename alleskunner. Toch is het wat spijtig dat het hoge gewicht deze vinnige diesel wat afremt. Al bij al mogen de prestaties meer als correct genoemd worden, zeker als daar maar een bescheiden brandstofrekening tegenover staat.

Tenslotte willen we toch nog op een kleine, zere plek wijzen. De partikelfilter is enkel in optie beschikbaar en dan nog alleen op de 105 cDi. Wat naar onze mening niet helemaal strookt met de Eco2 politiek van het merk.

François
							Piette

François Piette

Foto’s: Manufacturer

Bron: Renault
Advertentie