François Piette

19 JUN 2007

De kleine stadswagen past zich aan !

Sinds april 1993 werden 2.4 miljoen Twingo's verkocht en wordt nu in een nieuw jasje gestoken. Hij komt vanaf 15 juni 2007 op de markt en richt zich op een breder en internationaler publiek, met onder andere een versie voor de Britse markt, een 1.5 dieselmotor en pittige benzinemotoren. Renault richt zich ook op jonge klanten met een hele reeks personalisatiemogelijkheden een multimedia gadgets.

Algemene voorstelling Op esthetisch vlak blijft de Twingo de ronde, schattige en grappige stadswagen van vroeger. Hij wel iets conventioneler geworden en de impact die gehaald werd met het vorige model zal waarschijnlijk niet herhaald worden. Het was vooral de bedoeling om de landen die nog niet waren overtuigd van het vorige model in te palmen. Een nieuw gegeven is het feit dat hij nu ook beschikbaar is in een sportversie met de GT of een sportkit met bredere flanken wat voor een dynamischere look zorgt. Wie zijn Twingo echt wil verpersoonlijken kan ook kiezen uit een set kleurrijke stickers. Renault gaat zelf nog verder met uitrustingen zoals een MP3 speler en aansluiting voor de iPod, handvrij telefoneren met bleutooth en een ruim personalisatieprogramma voor het interieur. De praktische kant en de modulariteit van de vorige Twingo waren ongetwijfeld zijn sterkste punten. Die traditie wordt verder gezet met nog meer opbergvakken en overtuigende modulariteit. Buiten het “Authentique” basismodel zijn alle Twingo’s uitgerust met 4 onafhankelijke zetels dat apart verschoven kunnen worden. Zijn kleine afmetingen (3m60) nemen niet weg dat er voldoende ruimte is en er voor een degelijke kofferruimte werd gezorgd. Wie al fan was van het vorige model zal in elk geval overtuigd zijn van de aanpassingen. Wat opvalt is dat Renault veel aandacht heeft besteed aan de afwerking en assemblage. In tegenstelling tot het vorige model gaat de nieuwe Twingo resoluut voor meer dynamiek, onder andere met het GT model. Zo zijn er twee nieuwe motoren beschikbaar, naast de 1.2 van 60 pk en de 1.2 16v van 75 pk die we kennen van de vorige versie, een gloednieuwe TCE benzinemotor van 100 pk, en een 1.5 dCi dieselmotor van 65 pk. Renault laat weten dat de nieuwe Twingo beschikbaar zal zijn vanaf 8.500 € voor de « Authentique » versie van 1.2 liter en 60 pk, met zo goed als geen uitrusting, zowel standaard als in de optielijst. De prijzen kunnen oplopen tot 12.950 € voor de GT met 100 pk, en het basismodel met dieselmotor zou zowat 11.400 € moeten kosten. Op de weg De nieuwe Twingo werd voorgesteld in Ljubljana, Slovenië, in de buurt van Novo Mesto waar zich de assemblagefabriek bevindt. Een prachtige streek met mooie bergmeren. Voor de tests werden twee versie ter beschikking gesteld: een GT van 1.2 liter en 100 pk en een diesel. Wie van de GT denkt dat hij een sportief bommetje is zal teleurgesteld zijn. De motor is heel lineair en komt meer als soepel over dan sportief. Ook het geluid dat hij voortbrengt brengt daar geen verandering in. Wel is het vermogen meer dan voldoende en zal het meer dan één bestuurder verrassen. Het chassis is opmerkelijk doeltreffend en gaat levendig en sereen om met het bochtenwerk. De wegligging wordt positief beïnvloedt door de stuurbekrachtiging dat geslaagder is dan bij eerste Mégane! De ophanging vangt de schokken goed op en is niet de star voor de passagiers. De dieselmotor moet ook niet onderdoen. De 64 pk zorgen voor degelijke prestaties en hij kan vlot mee met het verkeer. In het stadsverkeer is hij duidelijk op z’n best maar kan ook probleemloos een stuk autobaan aan. Het optrekken verloopt soms moeizaam, maar eens hij vertrokken is is hij niet meer te stoppen. Ook al zijn de 64 pk voldoende zou een versie met 80 pk geen overbodige luxe zijn, maar Renault laat weten dat dit momenteel geen optie is…tenzij de klant er om vraagt natuurlijk! Wat het verbruik betreft kondigt Renault een gemiddeld verbruik aan van 5.9l/100 voor de TCE van 100 pk en 4.3 liter voor de dieselmotor… Conclusie De Twingo is duidelijk geëvolueerd. Hij richt zich op jongere klanten die de vele gadgets op prijs zullen stellen. De Twingo heeft aan maturiteit gewonnen, heeft er twee nieuwe motoren bij en is zichtbaar polyvalente geworden, ook al gaat dat een beetje ten koste van zijn originaliteit…
Advertentie
Advertentie
Advertentie