ou


Pas encore de compte

La quotidienne

Les dernières infos de l'actualité automobile

L’hebdomadaire

Une sélection du meilleur de l'actualité automobile


Ce compte existe déjà

Rijtest: Nissan Micra 1.0 DIG-T N-Sport, wat meer wasabi?

Occasions
1/10

Rijtest: Nissan Micra 1.0 DIG-T N-Sport, wat meer wasabi?

<p>In het B-segment is sinds 2017 een bijrol weggelegd voor deze Nissan Micra. Nieuwe kleine turbobenzines moeten deze compacte Japanner onder de aandacht houden. Waaronder deze 1.0 DIG-T van 117 pk in een sportief N-Sport-jasje.</p>

Écrit par Wim Bervoets

18 Juin 2019

Design

-

Expérience

-

Conduite

-

Budget

-

Publicité

20190618152531nissanmicra04.jpeg

De huidige Nissan Micra, die in 2017 op de markt kwam, heeft een belangrijke troef: hij doet zijn voorganger vergeten. Dat was een wat anonieme en banaal ogende wereldauto, maar daar trok deze generatie gelukkig een dikke streep door. De Micra anno 2019 is agressief gelijnd en scherp getekend, op maat van de Europese markt. De N-Sport-uitvoering doet daar nog een schepje bovenop.

20190618152529nissanmicra05.jpeg

De tekentafel

De N-Sport is geen volwaardige hot hatch of opgevoerde pocket rocket, maar wil vooral in de smaak vallen met een sportieve aankleding. Naar eigen zeggen wil Nissan concurreren met de Ford Fiesta ST Line, Volkswagen Polo R Line en Seat Ibiza FR. De Micra speelt vooral met accenten in plaats van opzichtige spoilers: in de bumpers en op de flanken krijg je glanzend zwarte accenten, terwijl de velgen en spiegelkappen een afwerking in carbonlook krijgen. Verduisterde ruiten en een setje aangepaste mistlampen maken de stoere looks compleet.

Binnenin ondergaat het interieur een gedeeltelijke metamorfose. De N-Sport-uitvoering bekleedt de zetels en het dashboard met een mix van alcantara en imitatieleder, en dat verhoogt de kwaliteitsindruk van het interieur gevoelig. Tegelijk contrasteert het met de delen die de Nissan-designers niet hebben aangepakt, zoals de portieren en de bedieningshendels voor richtingaanwijzers en koplampen, die nog steeds hard plastic verkiezen.

Verder is het interieur van de Nissan Micra N-Sport een traditioneel Japans interieur, met klassieke tellers op het instrumentenpaneel, intimiderend veel knoppen op het stuur (al went de bediening snel), en een 7 duim groot touchscreen en klassieke draaiknoppen voor ventilatie en airco. De ruimte en zithouding vooraan zijn geschikt, achteraan is vooral de hoofdruimte beperkt. De koffer is 300 liter groot en diep, maar de achterbank neerklappen levert geen vlakke laadvloer op.

20190618152530nissanmicra11.jpeg
20190618152530nissanmicra12.jpeg

20190618152530nissanmicra13.jpeg

De testbank

De Nissan Micra kreeg kritiek op zijn wat makke motoren. Dankzij de alliantie Renault-Nissan-Mitsubishi maakt de 0.9 in het vooronder plaats voor twee nieuwe motoren: een 1.0 IG-T met 100 pk en deze 1.0 DIG-T met 117 pk. Een atmosferische éénliter met 71 pk en een 1.5 dCi 90-dieselmotor vervolledigen de rest van het motorgamma bij de Micra.

De DIG-T, die technisch verwant is aan de 1.3 die Nissan eind vorig jaar in de Qashqai introduceerde, is goed voor 117 pk en 180 Nm (200 Nm in overboost), en stuurt dat vermogen via een manuele zesbak naar de voorwielen. Sprinten doet de Micra naar 100 km/u in 9,9 seconden. Zijn topsnelheid ligt op 195 km/u.

20190618152529nissanmicra01.jpeg

Nu, bijna 10 seconden voor de klassieke oefening maakt dat ‘sprinten’ niet helemaal het juiste woord is. De Micra geeft zijn maximumkoppel vrij bij 1.750 tpm en moet het vooral daarvan hebben om tempo te maken. Onderin de toeren voelt hij nogal hol aan, wat dit kleine blokje een nogal typisch driecilinderkarakter geeft. Regelmatig terugschakelen is dus de boodschap, al is het jammer dat de schakelpook precisie en gevoel mist om dat werk plezieriger te maken.

Maar de Micra maakt veel goed in de bochten. Een kleine motor voorin betekent minder gewicht op de neus, en in combinatie met de lichte besturing en gehoorzame voorwielen levert dat een verrassend plezierig weggedrag op. Het helpt ook dat Nissan de DIG-T voorziet van een 10 millimeter lagere ophanging en lichtjes aangepast chassis. Aan het rijcomfort wordt er gelukkig niet geknabbeld: de Japanner doet op dat vlak wat je van hem verwacht.

20190618152529nissanmicra06.jpeg

De rijpolitie

De standaarduitrusting van deze Micra N-Sport is bijzonder uitgebreid, waardoor je voor de rijhulp niet hoeft bij te betalen. Een snelheidsbegrenzer en cruise control zijn dus standaard, net als een achteruitrijcamera en parkeersensoren achteraan. Voor zaken als rijstrookhulp of verkeersbordherkenning moet je de N-Sport weliswaar links laten liggen en uitwijken naar een duurdere uitvoering.

De gadgets

Over het infotainment heb je aan boord van de N-Sport gelukkig niet te klagen. Standaard voorziet Nissan navigatie, digitale radio en smartphone-integratie met een Bluetooth-verbinding, Apple CarPlay en Android Auto. Een uitgebreide Bose-geluidsinstallatie is ook hier opnieuw voorbehouden voor de duurdere uitvoering Tekna.

20190618152530nissanmicra10.jpeg

De rekening

De N-Sport-uitvoering is beschikbaar met de 1.0 IG-T van 100 pk, en kost dan € 20.290. Met de continu variabele transmissie Xtronic heeft de Micra 1.0 IG-T N-Sport een prijskaartje van € 21.790. De 1.0 DIG-T van 117 pk die wij testreden, staat voor € 21.290 in de catalogus. De standaarduitrusting is zoals gezegd bijzonder uitgebreid, waardoor de optielijst beperkt is tot metaalkleur.

Nissan geeft voor zijn Micra DIG-T N-Sport een gemiddeld verbruik op van 5 l/100 km en een CO2-uitstoot van 114 g/km. Wij noteerden op het einde van onze rit een gemiddelde van 5,9 l/100 km. Amper een liter meer dus, een aangename verrassing bij dergelijke kleine driecilinders.

20190618152821nissanmicra07.jpeg

Het verdict

De nieuwe motoren in de Nissan Micra moesten een pijnpunt bij deze Japanner verhelpen. Ze maken er geen vlotte en soepele atleet van, maar wel een aangename stadsauto die met plezier ook enkele bochten verteert. Zijn enthousiaste weggedrag en zijn uitgebreide standaarduitrusting zijn de voornaamste troeven, terwijl de N-Sport alles verpakt in een sportievere aankleding.

20190618152858nissanmicra09.jpeg

Wim Bervoets

Publicité

Acheter une Nissan Micra ou une voiture similaire

Nissan

Micra

14 500 €

2022

32 877 km

Essence

92 ch

Manuelle

121 g/km

date

Roeselare West

Roeselare

date

Car-Pass

Spoticar

Nissan

Micra

10 790 €

2018

72 299 km

Essence

90 ch

Manuelle

99 g/km

date

AUTOMOTIVE GROUP Roeselare

Roeselare

date

Car-Pass

Nissan

Micra

9 799 €

2019

100 474 km

Diesel

90 ch

Manuelle

141 g/km

date

Autohero

Thuislevering

date

Car-Pass

Nissan

Micra

14 990 €

2020

51 341 km

Essence

101 ch

Automatique

Occasion

date

Auto Direct

Zaventem

date

-

Nissan

Micra

12 950 €

2023

65 344 km

Essence

92 ch

Manuelle

121 g/km

date

V&D Motors

Aarsele

date

Car-Pass

Nissan

Micra

10 950 €

2018

46 766 km

Essence

90 ch

Manuelle

Occasion

date

Auto Direct

Zaventem

date

-

Nissan

Micra

11 490 €

2017

52 126 km

Essence

73 ch

Manuelle

103 g/km

date

AUTO dating

Thorembais-Saint-Trond

date

Car-Pass

Nissan

Micra

12 990 €

2020

87 247 km

Essence

101 ch

Manuelle

Occasion

date

Eurekar

Melen

date

Car-Pass