Het design van de toekomstige 5-Reeks zal geleidelijk evolueren. Een groot contrast met de huidige modellen verwachten we dus niet. De huidige BMW-designtaal, zoals koplampen die overlopen in de “nieren”, maakt allicht wel zijn opwachting in de nieuwe 5-Reeks.
Het nieuwe platform waarop de 5-Reeks gebouwd wordt, zal lichte materialen gebruiken om het gewicht te doen dalen. Net zoals bij de BMW 7-Reeks gebeurd is. En er wordt nog meer van de 7-Reeks overgenomen: multimediatechnologie bijvoorbeeld, zoals de bediening met gebaren voor het infotainmentsysteem.
Onder de motorkap heb je de keuze tussen vier- en zescilinders, maar je kunt ook kiezen voor een driecilinder. De M550d, het M Performance-model in de 5-Reeks, zou er nog een turbo bijkrijgen: van drie naar vier. De M5 ziet dan weer zijn vermogen toenemen tot meer dan 600 pk. xDrive-vierwielaandrijving behoort voor het eerst tot de opties, en de breakvariant zou voor deze generatie terugkeren.