François Piette

23 APR 2012

Seat Ibiza Cupra Concept: waarom een concept?

We houden van de Seat Ibiza. Het is een kleine, levendige en veelzijdige wagen die na zijn recente facelift een tweede jeugd beleeft. Van de Cupra-versie houden we nog meer want zijn prestaties staan helemaal in verhouding tot de dynamische look van dit kleintje. Het salon van Peking is de gelegenheid voor Seat om zijn aanwezigheid op deze grote markt te benadrukken en de gefacelifte Cupra aan te kondigen als concept.

Dicht bij productie

Hij heet wel Seat Ibiza Cupra "Concept", maar dit prototype staat héél dicht bij serieproductie. Cupra staat synoniem voor een pak paarden onder de motorkap, verfijnde wieltreinen en een suggestieve look. En dan volgt nog een hele reeks stylistische gimmicks zoals specifieke logo's, 17-duimsvelgen, de uitlaat in de vorm van een trapezium, de diffuser achteraan en de voorbumper met erg grote luchtinlaten.

In het interieur heerst nog altijd sportiviteit, met een klein stuurwiel (dat hebben we graag), specifieke instrumenten, sportzetels in leder (hier in het geel), enzovoort. Als nieuwigheid tegenover het vorige model voegt Seat een nieuw en draagbaar infotainmentsysteem toe met een aanraakscherm van 5 duim.

Vuurkracht

Niets nieuws onder de motorkap: Seat biedt nog altijd de 1.4 TSI met 180 pk aan, gekoppeld aan een automaat met dubbele koppeling en zeven versnellingen. De wieltreinen krijgen nog altijd een andere afstelling en een elektronisch differentieel XDS dat bij het uitgaan van een scherpe bocht de tractie verzekert.

Advertentie
Advertentie
Advertentie