François Piette

3 APR 2013

Skoda Superb: lowcostlimousine frist zich op

Skoda geeft zijn grote Superb een verjongingskuur. De Tsjechische limousine ging onder het mes en heeft nu een design zoals de laatste producten van het merk. En er verandert nog meer …

Nieuw leven

De voor- en achterkant werden grondig herzien. Deze facelift is voor een keer zijn naam waard. Vooraan werd alles hertekend tot aan de A-stijlen: radiatorrooster, logo, koplampen, bumper, zijvleugels en zelfs de motorkap. Achteraan zijn er nieuwe lichten en zien we twee driehoekige elementen in de kofferklep. We vermelden ook de komst van nieuwe velgen, van zestien tot achttien duim.

De interieurveranderingen zijn discreter: nieuwe stuurwielen met drie of vier spaken en nieuwe stoffen en motieven.

Zuiniger

Naargelang de motorisatie daalt het verbruik tot 19 procent. Dat mag je op rekening schrijven van het start-stopsysteem en de recuperatie van bewegingsenergie bij het vertragen. De GreenLine-versie verbruikt 4,2 l/100 km met een CO2-uitstoot van 109 g/km.

Bij de versies met vierwielaandrijving wordt de dieselmotor 2.0 TDI 103 kW voortaan gekoppeld aan een manuele versnellingsbak, terwijl zijn grote broer, de 2.0 TDI 125 kW, voor het eerst bijgestaan wordt door een DSG-automaat met twee koppeling en zes versnellingen.

Alles groot zien

De Superb is een discrete limousine, maar daarom niet minder getalenteerd. Naast vele spitsvondigheden (een paraplu in de deuren zoals bij Rolls-Royce of een passagierszetel die je elektrisch verplaatst vanuit de koffer), biedt hij een sensationele interieurruimte. En een grote koffer: 595 of 630 liter (berline/break), uit te breiden tot 1.700 of 1.865 liter door de achterbank neer te klappen.

Advertentie
Advertentie
Advertentie