François Piette

25 FEB 2003

Studie GTC Genève bewijst dynamiek van Opel‑design

Met de voorstelling van de concept car GTC Genève (GTC staat voor Gran Turismo Compact) geeft Opel ter gelegenheid van het 73e internationale autosalon van Genève (6 tot 16 maart 2003) een voorsmaakje van zijn toekomstige designtaal. Strakke lijnen, heldere vlakken, driedimensionale koplampen, brede wielkasten en technisch bepaalde details zijn de sleutelelementen in de moderne vormgeving van Opel. Bij de creatie van de GTC Genève genoten de ontwerpers van Opel heel wat meer vrijheid dan ze normaal zouden hebben voor het ontwerpen van een productiewagen. De auto heeft een getint transparant dak dat zich uitstrekt van de voorruit tot de achterruit en het designteam pakte uit met extreme afmetingen (lengte/breedte/hoogte: 4,349/1,773/1,352 meter). ?Autodesign is momenteel een enorm veelzijdige sector die gaat van erg klassiek tot bijna excentriek,? zegt Smith. ?Met de GTC Genève wilden we een uitgesproken sportief statement maken.? De pijlvormige voor- en achterkant van de GTC Genève geven een goed idee van de dynamische vorm. ?De spitse uiteinden net voor en achter de wielkasten benadrukken de korte overhangen,? aldus Friedhelm Engler, Chief Designer voor compacte wagens bij Opel. ?In combinatie met het lage silhouet en het gewelfde dak zorgt dat voor een krachtige spanning, alsof de GTC elk moment kan opspringen.? Dit effect wordt nog versterkt door de grote 19? velgen met 245/40 banden. De grote, driedimensionale voor- en achterlichten van de GTC Genève ?zien eruit als de gepolijste vlakken van een edelsteen,? zegt Engler. Hij voegt er aan toe dat de ontwerpers dit thema ook doortrokken naar de behuizing van de lichten, die perfect in het koetswerk past alsof het ?de vatting van een juweel was.? De fascinatie van de ontwerpers voor het detail komt ook terug in de individuele lampen van de achterlichten. De cilindervormige lampen zien eruit alsof ze uit één enkel stuk materiaal gemaakt zijn. Deze vorm komt terug in het design van het centraal gemonteerde derde remlicht boven de achterruit. Het interieur van de GTC pakt uit met een sportieve en elegante lederen bekleding in kasjmier en bruin. De netjes geordende cockpit zonder elektronische gadgets heeft houtskoolkleurige oppervlakken. ?Enkele donkerdere vlakken creëren een speciaal effect en breken opzettelijk met het cliché dat enkel aluminium sportief zou zijn,? zegt Engler.
Advertentie
Advertentie
Advertentie