François Piette

20 MRT 2008

Tesla : Amerikaanse Lotus Elise op elektriciteit

 

Voor velen is een Amerikaanse sportwagen onnodig groot, voorzien van een gulzige motor en voelt, bij het nemen van de eerste bocht, aan alsof je achter het roer van een boot staat. Maar de tijden veranderen, en die clichés zijn niet noodzakelijk meer van toepassing.

Het bewijs is deze Tesla, gebruik makend van het chassis van de Lotus Elise en een elektrische motor. Ondanks het feit dat er gebruik gemaakt wordt van een elektrische motor, en vooral het extra gewicht door de batterijen, beschikt de Tesla over aantrekkelijke prestaties ! De elektrische motor wekt zo’n 250 pk op aan niet minder dan 13.000 tr/min ! Omgezet komt dat overeen met een sprint van 0 tot 100 km/u in minder dan 4 seconden en een topsnelheid van meer dan 200 km/u !

Auto’s die gebruik maken van elektrische motoren hebben niet de reputatie over een grote autonomie te beschikken. Toch doet de Tesla het beter dan het gemiddelde met een autonomie van 350 km zonder te hoeven herladen. De batterijen opladen duurt langer dan benzine tanken. Maar de 3.5 uren die er voor nodig zijn is meer dan redelijk. Tesla beweert ook dat hun batterijen een levensduur van ongeveer 160.000 km hebben.

Mocht U interesse hebben in dit model dan hebt U geluk. De productie werd namelijk net opgestart. De basisprijs bedraagt 98.000 dollar, of zo’n 63.000 euro. Op de optielijst staat, naast de radio, Bluetooth en navigatiesysteem, een draagbare batterijlader. Die lader laat toe om de batterijen eender waar op te laden. Het enige nadeel met dit systeem is dat het opladen veel meer tijd in beslag neemt, een volledig dag om precies te zijn.

Advertentie
Advertentie
Advertentie