CATL is de grootste producent ter wereld van batterijen voor elektrische auto’s, verantwoordelijk voor ongeveer een derde van de wereldwijde productie met grote namen als klanten, waaronder General Motors, Tesla, BMW, Mercedes-Benz en Volkswagen. Als CATL spreekt, houdt de rest van de auto-industrie gespannen zijn adem in…
Tweede generatie ShenXing batterij laadt 520 km in 5 minuten
CATL stelde op zijn “Tech Day” event de tweede generatie van zijn ShenXing batterij voor. Supersnel laden met vermogens van 1 MW en meer is dé trend van 2025 en CATL springt op de kar met een batterij die razendsnel kan opladen: 520 km in 5 minuten of 2,5 km per seconde! Daarmee verslaat het meteen BYD dat aan 400 km komt in 5 minuten tijd.
De nieuwe batterij geeft een range tot 800 km en laadt van 5 tot 80% op in slechts 15 minuten, zelfs bij temperaturen van -10° C en kan een maximum laadvermogen van 1,3 MW aan. Dat het hier niet louter om onderzoeksgegevens gaat, blijkt uit de aankondiging dat deze batterij nog dit jaar in 67 elektrische modellen zal ingebouwd worden.


EV met powerbank heeft rijbereik tot 1.500 km
Het tweede nieuws waarmee CATL uitpakte is de Freevoy Dual Power Battery: een batterijsysteem met een rijbereik tot 1.500 km! Het combineert twee batterijpakketten met elk een andere chemische samenstelling, waarbij één batterij als het ware dienst doet als range extender. Het idee is dat de “extra” batterij enkel aangesproken wordt op het moment dat de hoofdbatterij leeg is.
Deze kleinere hulpbatterij bevat geen kostbaar grafiet en is daardoor op termijn goedkoper en heeft een hoge energiedichtheid, waardoor ze toch een grote hoeveelheid energie opslaan. Het nadeel is dat de batterij zonder grafiet trager oplaadt en minder laadcycli aankan. Dit systeem zou volgens de planning binnen 2 tot 3 jaar zijn weg moeten vinden naar productiemodellen, maar CATL verwacht dit zelfs nog eerder te kunnen doen.


Sodium-ion batterij: bijzonder stabiel, ook bij lage temperaturen
En last but not least heeft CATL zijn nieuwe sodium-ion batterij voorgesteld, genaamd Naxtra. Sodium-ion technologie zou een goede vervanger zijn voor lithium-ijzerfosfaat (LFP) batterijen die momenteel als “lage kost” batterij in goedkope elektrische wagens gebruikt worden. Tot voor kort konden sodium-ion batterijen niet zoveel energie opslaan per gewicht als LFP-batterijen, maar CATL heeft dat verschil quasi weggewerkt (tot 175 Wh per kg). Een belangrijk voordeel van de nieuwe batterij is dat ze geen lithium nodig heeft.
Daarnaast presteert de sodium-ion batterij ook opmerkelijk goed bij extreem koude temperaturen en kan ze volledig ontladen worden zonder negatieve bijwerkingen, wat de veiligheid bij het transport verhoogt. Over veiligheid gesproken: de batterijchemie is ook veel stabieler bij mishandeling, zoals CATL op wel heel overtuigende manier toonde door een exemplaar te doorboren en doormidden te zagen zonder dat de batterij in brand vloog of explodeerde. Iets wat je met een lithium-ion batterij niet moet proberen…
Deze batterijtechnologie op basis van sodium-ion zou in december van dit jaar al op de markt komen. Ze is vooral interessant voor toepassingen in hybrides en kleine elektrische wagens, maar ook als vervanging voor de 12 V-batterij in auto’s met een verbrandingsmotor (wegens de goede prestaties in koude omstandigheden en omdat ze bestand zijn tegen volledig ontladen).

