Het nieuws is te lezen in Business Insider: de Amerikaanse autobouwer Tesla krijgt van de Duitse overheid een subsidie van minstens een miljard euro voor de bouw van zijn Gigafactory in de buurt van Berlijn. De subsidies passen binnen een breder Europees project om de Europese autosector minder afhankelijk te maken van de invoer van Chinese en Koreaanse batterijen voor elektrische auto’s.
Met uitzondering van Tesla, dat de meeste van zijn batterijcellen in eigen huis bouwt (weliswaar samen met het Japanse Panasonic), kopen alle autoconstructeurs de cellen voor hun EV-batterijen in Azië, en dan vooral bij het Chinese CATL en het Koreaanse LG Chem. Daarom heeft de EU het ‘European Battery Innovation’-project goedgekeurd, goed voor een subsidiepot van 2,9 miljard euro, voor bedrijven die batterijcellen in Europa bouwen.
Tesla’s nieuwe fabriek in de buurt van Berlijn gaat niet alleen elektrische auto’s maar ook hun accu’s maken en komt dus in aanmerking voor een deel van de subsidie. De Duitse overheid kent die toe en mag daarvoor uit de Europese subsidiepot knabbelen. Ook de Duitse deelstaat Brandenburg (waar Berlijn deel van uitmaakt) draagt bij aan de steun. Het eerste miljard is al toegezegd, maar er is sprake van een potentiële uitbreiding van de subsidiepot. Ook BMW is trouwens geïnteresseerd en zou in onderhandeling zijn voor overheidssteun voor een eigen batterijfabriek.
?
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail: